Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita zkoumá fenomén vlivu cenzury a propagandy na svobodu slova na konkrétním historickém příkladu Československa v roce 1968.

Aktivita IWitness je určena středoškolským studentům. Jejím absolvováním si žáci/žákyně rozvíjí svoji mediální a digitální gramotnost a občanské kompetence prostřednictvím analýzy a interpretace různých typů primárních historických pramenů. Tyto vybrané dokumenty jim přiblíží období pražského jara a nastupující normalizace. Vytvoří si svůj vlastní názor na omezování svobody slova a vyjadřování zejména v totalitních nebo autoritářských režimech.

Úvodní stránku aktivity "Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968" naleznete ZDE
(k zobrazení aktivity je nutná registrace - viz text níže)

Využívá svědectví pamětníků, kteří přežili holocaut z databáze Archivu vizuální historie spravovaný univerzitou Jižní Kalifornie Shoah Foundation. E-learningová aktivita IWitness vznikla v rámci projektu Information versus manipulation financovaného z fondu Erasmus+. Hlavním koordinátorem tohoto projektu je Muzeum dějin polských Židů POLIN. S vývojem vzdělávací aktivity s didaktickou stránkou mentorovala Andrea Szónyi ze Zachor Foundation z Budapešti a po odborné stránce lektoroval Martin Šmok Senior International Program Consultant USC SF. Aktivita využívá digitalizované archivní dokumenty dostupné v učitelské platformě www.moderni-dejiny.cz Autor aktivity je středoškolský učitel dějepisu a člen spolku PANT.

E-learningová aktivita v platformě IWitness s názvem "Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968" v českém jazyce vznikla u příležitosti padesátiletého výročí událostí v Československu během pokusu o demokratizaci komunistického režimu -  pražskému jaru. V první polovině roku došlo v komunisty ovládaném Československu k velkým proměnám. Personální výměnou ve vedení komunistické strany, do jejíhož vedení se dostal dosud neznámý, sověty zpočátku tolerovaný, Alexandr Dubček a prezidentem byl zvolen Ludvík Svoboda, se nastarovaly významné změny. Byla zrušena cenzura a masmédia jako noviny, rozhlas a televize se stala otevřeným prostorem veřejné diskuze a místem, kde se poprvé po se dvaceti letech začala objevovat objektivní kritika dosavadních hlavním zločinů komunistické strany. Nastal proces uvolnění a demokratizace. Sovětské vedení, stejně jako vedoucí činitelé okolních států Východního bloku se tímto procesem cítili být ohroženi. To se projevilo jejich zvýšeným tlakem na československé vedení, aby znovuobnovilo cenzuru. Definitivní konec demokratizačního procesu přišel s okupací Československa pěti armádami Varšavského paktu. Přes velké protesty obyčejných lidí se československé vedení v průběhu Moskevských jednáních podvolilo sovětskému tlaku a rezignovalo. V Československu byla opět obnovena cenzura a v oficiálních médiích se publikovala pouze prosovětská propaganda, která překrucovala objektivní fakta. Pomalu nastupovala "normalizace".

Z reakcí studentů, kteří aktivitu absolvovali, vybíráme následující hodnocení:
„Efektivnější a příjemnější než mechanické učení ze sešitu či učebnice.“
„Velice mě překvapilo, že mě vyplňování otázek bavilo. Přiložené materiály mi pomohly pochopit éru komunismu do důsledků. Vymýšlením odpovědí jsem si o tomto tématu zapamatovala víc informací, než drtěním se učiva nazpaměť z učebnice a určitě to bylo záživnější.“
„Tato aktivita mě bavila a líbí se mi její interaktivní zpracování.“
„Rozhodně se mi líbí aktivní práce s dobovými materiály a ukázkami.“
„Líbí se mi tento systém učení, kdy musím formulovat své myšlenky a argumenty. Oceňuji pomocné přílohy ve formě autentických dokumentů.“
„Tato aktivita mi přiblížila události v roce 1968. A ukázala mi, jak je lehké manipulovat s informacemi.
„Na aktivitě se mi velmi líbili rozhovory s pamětníky. Když to člověk slyší od někoho, kdo to zažil, je to mnohem silnější než o tom jen číst. Co se týče nových informací, překvapilo mne to domácí vězení prezidenta Svobody.“
„Tato aktivita byla velkým zpestřením výuky a určitě si z toho člověk odnese více než z pouhého poslechu či čtení z učebnice. „Škola hrou!"“
„Beru to jako kladné obohacení výuky.“
„Nevěděla jsem, že ruská média stále ještě hrají na tuhle strunu bratrské pomoci a věří tomu. Tahle aktivita určitě byla obohacující v tom, že si teď více budeme vážit toho, že si můžeme říkat, co chceme a nebudeme za to pronásledováni.“


Žákům můžete IWitness aktivitu zadat domů, nebo v počítačové učebně během výuky. Nebo ji ukažte studentům přímo v hodině přes dataprojektor.

IWItness je e-learningová platforma jako každá jiná, učitelům a jejich žákům schopným komunikace v angličtině ale nabízí i možnost interaktivní střihové práce s více než 1000 filmových interview s plným minutovám indexem a databázemi fotografií a dokumentů. Jde o výborný nástroj k výuce mediální a digitální gramornosti. V anglickém prostředí platformy jsou ale k dispozici i aktivity v češtině. Umožňují práci s multimédii i využití digitálního prostoru ke komunikaci mezi studenty.

Jako pedagog si můžete aktivitu samozřejmě projít, můžete ji okopírovat a upravit. Své skupině studentů můžete aktivitu zadat přímo z její hlavní stránky, viz přiložený screenshot níže, a to použitím funkce Assign.
Učitel, který by měl zájem tuto aktivitu zadat svým žákům, se musí do e-learningového systému přihlásit coby pedagog, jinak nebude mít k dispozici nástroje řízení průběhu aktivity či zadávání jejího zpracování za domácí úkol. Žáci se poté přihlásí do skupiny vytvořené pedagogem. Obsah platformy je dostupný pouze po registraci, která není pouhým formálním krokem. Proto je důležité vyplňovat při registraci pravdivé informace. V pravém horním rohu úvodní obrazovky na http://iwitness.usc.edu/SFI/ je červené tlačítko Register now http://iwitness.usc.edu/SFI/Account/Register.aspx. Po jeho zmáčknutí se nabízí registrace pedagogů a studentů. Pedagog po registraci může procházet seznamy existujících aktivit pod záložkou Activities či vytvořit si vlastní skupiny studentů pod záložkou Students and Groups.

Vytvoření vlastní skupiny studentů
Pod záložkou Students and Groups zmáčkněte tlačítko vpravo nahoře - Make a Group. Skupinu pojmenujte, můžete jí přiradit i obrázek - a poté vám IWitness vygeneruje přístupový kód, který každého studenta registrujícího se do platformy IWitness automaticky umístí do vaší skupiny. Tento kód rozešlete svým studentům a požádejte je o registraci do platformy - jako studenty, tedy tlačítkem Students - a použití tohoto kódu. Kód se zadává do vůbec prvního políčka. Pro překlad termínů, kterým nerozumíte, použijte Google translator. Nezapomeňte, že součástí registrace je i souhlas s podmínkami - i zde se může Google translator hodit.

cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky

V našich lavicích sedí budoucí premiéři, ministři, zastupitelé, prezidentky, lékaři, lékařky... celá společnost.
V rámci občanky padají ty nejdůležitější a nejpodstatnější otázky.
Řešíme demokracii, politiku, právo, lidská práva, rasismus, xenofobii,...
Záběr občanky je tak velký, že v něm prostě všichni plavou!
Chybí metodiky, kvalitní vzdělávací materiály, spolupráce mezi učiteli...
...chybí protor pro nás, pro občankáře!
Rozhodli jsme se zvýšit prestiž ZSV.
Rozhodli jsme se, že vytvoříme Asociaci, zázemí pro všechny občankáře.
Musíme začít teď hned a pomoc si sami!