Vzdělávací materiály

Ekonomické systémy pro 21. století

I kdyby se bohatý svět uskrovnil na nejvyšší míru, stále je tady svět chudý. Abychom zajistili důstojné podmínky k životu strádajícím, potřebujeme hospodářský růst. Protože každý si zaslouží důstojné přístřeší, důstojné materiální zázemí a přiměřenou zdravotní péči. V ekonomii tvorbu těchto statků nazýváme hospodářský růst.

Chceme-li vyrábět věci, potřebujeme energie. Spousta lidí toho bohužel moc nemá, takže potřebuje hodně věcí, hodně energie. Válkou sužované země se nemohou dočkat, až začnou stavět domy, cesty.
K výrobě věcí potřebujeme energie. Hospodářský růst stojí převážně na energiích, jejichž přeměna však způsobuje stále další a další produkci CO2, tedy příčinu dalšího a dalšího oteplování planety.
Populace planety roste. Každý potřebuje jíst, bydlet. Každé auto, každý zubní kartáček i rohlík znamená přeměnu energie, tedy další  CO2. A další vytěžování zdrojů půdy, další kontaminaci zdrojů vody, další odpad.

Lze růst a zároveň jako lidstvo na Zemi přežít?

V lekci se seznámíme se základními pojmy, které bychom měli dobře znát: co je hospodářský růst, co znamená nerůst, co je hnutí nerůst, co je doughnutová ekonomika, cirkulární ekonomika, decoupling.

Renesanční filosofie, Bacon, kognitivní zkreslení a kupa zábavy

Být, bydlit, obyvatel, byt...kognitivní zkreslení jsou pro mě novodobá vyjmenovaná slova. Možná i víc. Z kontextu přece poznám, jestli se jedná o bít, být nebo beat, ale o nástrahách klamů vlastního myšlení se musím dozvědět zvenčí.

Emoce: strach a bolest

Dali vám někdy k večeři na adaptačním kurzu čočku? Nám ano. Výsledkem bylo, že si nás s kolegou děti v hojném počtu volali k postýlkám, že je bolí břicho. Kolegové z policejní školy, kteří s námi gympláky tehdy budovu adapťáku sdíleli, nám řekli, že jejich žáci podobné problémy nemají a pokud ano, své učitele nevolají. K bolesti a jiným neduhům mají totiž jiný přístup.

Co je to vlastně bolest a proč by se o ní mělo učit, vyplyne z nabízeného materiálu.

Psychické poruchy

Prostudujte si klasifikaci duševních poruch čerpanou ze stránek České televize k pořadu Experiment: V jiném světě. Přímo na stránkách naleznete také link na samotný dokument (25 min) a nezapomeňte kliknout na projektivní psychotest Jaké pudy ve vás dřímají.

Nejen angličtináře potěší krátká videa: první video ukazuje hraniční poruchu osobnosti - 4 min 48, druhé narcistní poruchu osobnosti - 2 min 50.

Ale kresleným vtipům už bez znalosti angličtiny neporozumíte.

Dokument Ryba smrdí od hlavy taktéž z archivu ČT je sice dlouhý, ale už v prvních několika minutách sugestivně ilustruje osobnost psychopata a posléze sociopata.

Je váš soused psychopat? Podívejte se na krátké video Soused psychopat a máte jasno.

Jste psychopat? je název cca 5minutového videa, ze kterého vyplývá, že jasnou odpověď vám dá magnetická rezonance.

Jaké jsou příčiny duševních poruch? To se dozvíte z prezentace Magdalény Kovářové.

A také si pusťe si dokument ČT Když bolí duše z cyklu Pološero ( máte-li málo času, tak alespoň od 8min8s na cca 5minut).

Charakter, morální vývoj, Heinzovo dilema

Podívejte se na interaktvní video o prekonvenční, konvenční a postkonvenční morálce podle Lawrence Kohlberga (cca 3 min). V odkazech naleznete zdroj dalších forem dilemat včetně metodiky, jak s nimi pracovat. V sekci obrázky se nachází přehled jednotlivých stádií.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky