%

Obavy a strachy - co s tím?

Zaznamenali jste v posledních dnech nálož otázek ze strany dětí? Vidíte, že nejsou ve své kůži?

Nebojte se s dětmi téma otevřít a promluvit si o jejich obavách. Čeho se bojí? Co je jim nejasné? Jak vlastně to, co se kolem nich děje, vnímají? Diskuze a možnost popovídat si poskytuje dětem pocit bezpečí a jistoty. Metodika nabízí rovněž odkazy, s nimiž můžete samostatně pracovat a vytvořit si vlastní osnovu při zpracování tématu.

Ukažme dětem, že tu jsme pro ně a mohou za námi kdykoli, s čímkoli, přijít a doptat se. Nenechme je uvíznout v zajetí stereotypů.

 

Ukrajina

Americké služby poslaly zprávu, že Rusko může zaútočit ve středu (16. 2. 2022) … Asi je načase srozumět žáky se situací na Ukrajině. Připravili jsme pro Vás pracovní list, který propojuje učivo literatury, dějepisu a mezinárodních vztahů, lze ho použít v každém z těchto předmětů. Přibližuje Gogolovu novelu Taras Bulba, dokument Blízký daleký východ, Štetinovu povídku Taras Bulba a knihu Tomáše Forró Donbas. Žáci studují různé texty a následně popisují perspektivy, se kterými autoři k událostem na Ukrajině přistupují. Pracovní list může sloužit jako náhrada za test, ideálně jim jej zadáme na doma (vynechá se jeden test a žáci se místo opakování vět ze sešitů budou učit vyšší myšlenkové operace jako analýza, syntéza apod.) V následující hodině se o výstupech bavíme. Nejprve je žáci mohou sdílet ve dvojících, pak všichni dohromady. V případě zájmu samotných žáků lekce obsahuje další texty, kde se mohou dozvědět více. Pokud si nejste u tématu jisti, přikládáme i odkazy na podcasty.

Hranice práce

Anotace:

Prostřednictvím aktivity žáky seznámíme s pracovními podmínkami hůře placených profesí, jejich úkolem bude porovnat motivy z dokumentu Apoleny Rychlíkové a Wolkerových balad, metodika je primárně zamřena na přiblížení proletářské poezie, umělecké angažovanosti spisovatelů ve 20. letech 20. století s přesahem k současnosti.

Lekce je součástí vzdělávacího balíčku Chudoba, který vznikl ve spolupráci s Diakonií a se Zastoupením Evropské komise v Praze: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-vzdelavaci-balicek-chudoba

„Cancel“ kultura

Metodika pracuje s textem Petra Koubského o woke či cancel kultuře, současném americkém fenoménu. Hlavním bodem metodiky je práce s „prohřešky“, kvůli kterým byli někteří lidé vyhození ze svých pozic. Je to správné? Čím se provinili? Mají právo na obhajobu? Co mají společného? Metodika vysvětluje také pozadí woke kultury, ale ptá se i po dalších otázkách, například kdo v souboji liberální pravice a neliberální levice má pravdu, nebo jestli existuje absolutní svoboda slova.

Autor: Lukáš Havlíček

Známé metody v hodinách občanky

Metody kritického myšlení nejsou pro mnohé z vás novinkou. Nebojte se je tedy využít i v hodinách občanky a ZSV. Cílem je sepsání alespoň několika metod, které rozvíjí žáky/žákyně a vede je k zamyšlení nad danými tématy. Děkujeme Pétě Slámové heart

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky