%

Argumentační fauly pohledem současné analytické filosofie jazyka

Audiovizuální lekce vznikla na základě spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR, přední odborníci si pro vás (učitele) připravili přednášky, které považují za důležitý komentář k současnému světu. Z přednášky jsme pro vás vytvořili lekci, kterou můžete využít přímo v hodinách. Doporučujeme přednášku zhlédnout, umožní vám se v debatě s žáky dostat hlouběji.

Anotace lekce: 
Nebaví Vás hodiny, kdy musíte mluvit pouze vy? Máme pro vás lekci, která je celá postavená tak, že diskutují pouze žáci mezi sebou. Učí se zásady dialogu, který není dobré brát jako souboj, ačkoli i tento prvek je v něm přítomen. Důraz je kladen na schopnost ujasnit si, proč zastávám stanovisko, které zastávám, a zároveň snaha pochopit argumenty protistrany, se kterými ovšem nemusím souhlasit. Nesouhlas ale vyjadřuji pomocí argumentu, nikoli argumentačního faulu. Lekce žáky učí diskutovat, což může být prevence proti šikaně i různým druhům nenávistných projevů. Pracovní list je vytvořen na základě přednášky (viz výše), když si ji pustíte, budete krásně vědět, jak reagovat na dotazy žáků. Pokud máte málo času, můžete použít pouze pracovní list, ale doporučujeme změnit otázky, aby byly pro žáky jednodušší. Např. Je lepší Sparta, nebo Slávie? Havel, nebo Klaus? Nějaké jasně konfrontační otázky, u kterých předpokládáme, že i části třídy budou jedno. Vy znáte svou třídu, víte, které otázky v ní rezonují. Důležitá je role rozhodčího, můžete ho nazvat i jako mediátora. Od učitelů jsme dostali zpětnou vazbu, že by mohlo být zajímavé, kdyby si žáci rozhovor nahrávali a mohli si ho následně analyzovat i doma v klidu.

Jak začít s filozofií na ZŠ...?

Filozofie na základní škole? Ale jak na ni!

Hodnoty

Jaké máme životní hodnoty? Čemu věříme? 

Obavy a strachy - co s tím?

Zaznamenali jste v posledních dnech nálož otázek ze strany dětí? Vidíte, že nejsou ve své kůži?

Nebojte se s dětmi téma otevřít a promluvit si o jejich obavách. Čeho se bojí? Co je jim nejasné? Jak vlastně to, co se kolem nich děje, vnímají? Diskuze a možnost popovídat si poskytuje dětem pocit bezpečí a jistoty. Metodika nabízí rovněž odkazy, s nimiž můžete samostatně pracovat a vytvořit si vlastní osnovu při zpracování tématu.

Ukažme dětem, že tu jsme pro ně a mohou za námi kdykoli, s čímkoli, přijít a doptat se. Nenechme je uvíznout v zajetí stereotypů.

 

Jsme rozdílní?

V čem jsme rozdílní? V čem se lišíme?  A jsme schopni rozdílnost pojmenovat? Lekce určená spíše pro mladší žáky/žákyně ZŠ.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky