%

Pandora Papers II - Zdrojuj!

Chcete se o kauze dozvědět více, dali jsme pro vás dohromady odkazy na videa, články a podcasty ke kauze Pandora Papers. Výběr média je na vás, linky lze zaslat i žákům. Chtěli byste se tématu věnovat v hodině, zde je naše lekce: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-pandora-papers

Popřípadě upozorňujeme na kapitolu v knize Slepé skvrny od Daniela Prokopa : Zdroje a potřeba nové spravedlnosti (5. kapitola) - naleznete v příloze

„Demokratické instituce jsou skvělá věc, jen v nich působí pár strašných lidí.“

CHICAGSKÝ TRIBUNÁL

Anotace:

Časově náročná aktivita kombinuje skupinovou a individuální práci a je vhodná pro distanční i běžnou výuku především občanky a ZSV, ale i dějepisu, literatury a mediální výchovy. Jejím cílem je zprostředkovat kontext a podpořit reflexi filmu Aarona Sorkina CHICAGSKÝ TRIBUNÁL (https://www.csfd.cz/film/237309-chicagsky-tribunal/prehled/) o procesu s aktivisty demonstrací během sjezdu demokratické strany v srpnu 1968. Může sloužit jako úvod nebo doplnění učiva o právu, ústavě, podobách občanského angažmá apod., aktivitu lze konkrétněji směřovat pomocí vlastních úkolů nebo otázek. Aktivita se NEZABÝVÁ smysluplností války ve Vietnamu a nijak blíž nezkoumá ani nehodnotí politické postoje jednotlivých aktérů, je na žácích, aby se k těmhle tématům, pokud chtějí, vyslovili. Scénář filmu vznikl před více než deseti lety, doporučujeme se proto vyhnout přemrštěné aktualizaci a soustředit se spíš na dějiny hnutí za občanská práva a na vztah občana a soudní a exekutivní moci.
Film je k dispozici na Netflixu, který umožňuje první měsíc sledování zdarma.

Média a slepé skvrny

Lekce pracuje s textem knihy Slepé skvrny Daniela Prokopa, lze ji realizovat v hodinách sociologie nebo mediální výchovy. Využivá i literárních ukázek (Milovaná: Toni Morrison)

Co se stalo na Ovčaře?

Metodika vznikla za laskavé podpory (konzultace) autora knihy Vyšetřovatel Vladimíra Dzuro a projektu Brain and Breakfast. Pracuje s metodou Crime Board, jak ji popsal Tajný učitel.

Aktivita se snaží žákům přiblížit situaci rozpadu bývalé Jugoslávie. Eskalace násilí, etnické čistky a vliv fake news na průběh bitvy u Vukovaru a masakru na Ovčaře. Lekce pracuje s fenoménem nacionalismu, který byl jednou z příčin konfliktů mezi národy na území bývalé Jugoslávie. Využívá metody Crime Board (viz Tajný učitel). Žáci jsou v roli vyšetřovatele Mezinárodního tribunálu pro bývalou Jugoslávii. Musí případ zrekonstruovat, pojmenovat příčiny (bitvy i masakru) a analyzovat, jak šly události za sebou. Mají k ruce řadu textů (učitel si může vybrat jen některé), fotografií a karikatur. Po celou dobu aktivity mohou využívat mobilní telefony a informace si ověřovat.
Žáci by měli z dřívějších hodin znát pojmy: národ, etnikum, etnická čistka (v příloze je pro učitele slovníček pojmů).

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky