%

Být novinářem v...

Milí učitelé, otevřeli jste si balíček, který jsme dávali dohromady přes půl roku. Nápad vznikl z potřeby přiblížit žákům fungování politických systémů v jiných zemích. Stále nám v mediálním prostoru chybí více zahraničního zpravodajství. Tuzemské problémy jsou jistě důležité, ale mají své přes hraniční, popřípadě mezinárodní kontexty. Jak moudře Bible praví: „Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ?“ (Mt 7,3)... aneb Někdy se příčiny, následky a řešení hledají líp na něčem, co se nás bezprostředně netýká.
Vybrali jsem pro Vás země: Slovensko, Polsko, Bělorusko.
Země, které se od sebe liší historií i současností a v budoucnu je pravděpodobné, že se jejich vývoj bude oddalovat ještě více. Přesto jsou to země, kde můžeme sledovat
jevy, které známe buď z naší minulosti, současnosti a kterým by bylo dobré se vyhnout. Přes příběhy novinářů, novin nebo televizních stanic vám prostřednictvím přednášek a lekcí ukážeme, o které jevy jde. Můžete se těšit na přednášku Petera Bárdyho (šéfa Jána Kuciaka), Andreje Poleščuka, Dany Drábové nebo např. Vítka Dostála z Asociace pro mezinárodní otázky).
Lekce jsou vytvářené tak, že je zvládne použít i učitel/ka, který/á nemá hluboké politicko-historické znalosti o jednotlivé zemi. A nebojte, v přednášce najdete vše, co byste potřebovali k diskuzi s žáky. K přednáškám, jak již bývá naším dobrým zvykem, jsme pro Vás vytvořili autorské lekce přímo do hodin, které si můžete jakkoliv upravit, popřípadě použít jen část, text,
ukázku, prezentaci. Jedná se vždy o aktuální vstupy do politických situací jednotlivých zemí skrze optiku médií, v přednášce vždy dostanete i historický kontext. Na konci kapitol i publikace
najdete linky na starší lekce, popřípadě přednášky se souvisejícím tématem. Závěr věnujeme starším lekcím a přednáškám týkajících se našeho mediálního
prostoru, balíček obsahuje i lekce k Ukrajině, které vytvořili naši zkušení didaktici, spojujícím motivem budou opět média.
 

Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

Mediální krajina v Maďarsku (Balíček Právní stát)

Lekce žáky provede přepisem mediální krajiny v Maďarsku. Svobodná média jsou základem férovější politické soutěže, jejich ovládnutí rozkládá právní stát, protože do jednotlivých institucí jsou voleni, popřípadě jmenování nikoli ti nejschopnější, ale ti nejloajálnější, protože neexistují žádné silnější kritické hlasy proti vládě. Žáci pracují s videem i textovými materiály a vyhledávají a vysvětlují změny, které se v oblasti medií v Maďarsku v posledních letech staly.
Lekce vznikla na základě přednášky a publikace. Není nutné je procházet, lekce funguje i tak, ale připomínáme, že učitel by měl být i odborníkem.

Přednáška: Pavlína Janebová: Maďarská cesta od demokracie k hybridnímu režimu

https://www.youtube.com/watch?v=07YgzPxbZQg

Vzdělávací balíček Ukrajina a Rusko

Vytvořili jsme pro vás balíček přednášek a lekcí k současné situaci na Ukrajině a v Rusku. Balíček obsahuje videa, která se týkají konfliktu z pohledu historiků, bezpečnostních analytiků i expertů na současné Rusko. K videím jsme vytvořili lekce přímo do hodin. Věříme, že by vám balíček mohl pomoci lépe se orientovat v současném konfliktu a mít možnost v rámci debat s žáky se odkazovat na odborníky. Videa jsou delší, tak jsme je raději rozdělili na kapitoly.
V závěrečné kapitole umisťujeme odkazy i na jiné projekty, o kterých se domníváme, že by učiteli mohly být nápomocny.
Na publikaci se podíleli: Občankáři, Tajný učitel a JSNS.

Ukrajina

Americké služby poslaly zprávu, že Rusko může zaútočit ve středu (16. 2. 2022) … Asi je načase srozumět žáky se situací na Ukrajině. Připravili jsme pro Vás pracovní list, který propojuje učivo literatury, dějepisu a mezinárodních vztahů, lze ho použít v každém z těchto předmětů. Přibližuje Gogolovu novelu Taras Bulba, dokument Blízký daleký východ, Štetinovu povídku Taras Bulba a knihu Tomáše Forró Donbas. Žáci studují různé texty a následně popisují perspektivy, se kterými autoři k událostem na Ukrajině přistupují. Pracovní list může sloužit jako náhrada za test, ideálně jim jej zadáme na doma (vynechá se jeden test a žáci se místo opakování vět ze sešitů budou učit vyšší myšlenkové operace jako analýza, syntéza apod.) V následující hodině se o výstupech bavíme. Nejprve je žáci mohou sdílet ve dvojících, pak všichni dohromady. V případě zájmu samotných žáků lekce obsahuje další texty, kde se mohou dozvědět více. Pokud si nejste u tématu jisti, přikládáme i odkazy na podcasty.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky