%

Stav demokracie v Polsku a jeho odraz v médiích

Lekce je součástí vznikajícího balíčku Být novinářem v ... Myšlenka celé publikace je ukázat skrze příběhy novinářů, novin, televizních stanic stav celého politického systému vybraných zemích (Slovensko, Polsko a Bělorusko), zároveň reakci občanské společnosti a v případě Běloruska i represivních složek. Lekce, kterou jste si otevřeli, se zabývá Polskem. Stalo se naším dobrým zvykem k lekcím vždy dávat i přednášky, protože veříme, že dobrý učitel/ka, je vzdělaný/á učitel, který/á se snaží znát a chápat. K Polsku máme hned 3 přednášky, všechny s Vítkem Dostálem. (2 kratší pro ty z vás, kteří mají méně času a pak jedna delší pro ty, co jezdí do školy např. vlakem). 

Anotace lekce (autor Jan Kubíček):

Cílem této lekce si uvědomit vztah právního státu a jeho odraz na mediální scéně, v tomto případě v Polsku. Polská společnost je hluboce názorově rozdělená v mnoha oblastech, což se právě na mediální scéně projevuje. Zároveň tato lekce ukazuje tlak, který vládní strana dokáže vyvinou na média a ovlivnit tak oběh a rámování některých informací.

Referendum

Audiovizuální lekce vznikla na základě spolupráce s Akademií věd ČR, přední odborníci si pro nás (učitele) připravili přednášky, které považují za důležitý komentář k současnému světu. Z přednášky jsme pro vás vytvořili lekci, kterou můžete využít přímo v hodinách. Doporučujeme přednášku zhlédnout, umožní vám se v debatě s žáky dostat hlouběji.

Anotace lekce: Seznámíme s druhy referend, úkoly vedou k zamyšlení, které jsou využitelné v rámci zastupitelské demokracie v její prospěch a které ji mohou ohrožovat a z jakých důvodů. Vnímáme tlak některých politiků k přímé demokracii jako populismus, jež má mimo jiné zastřít neznalost nakládání s pojmy.
Žáci si osahají fakt, že politická volba by měla obsahovat i základní znalosti: komu a proč na základě znalosti politického systému.

Jak na hejty (Spolupráce s Akademií věd)

Audiovizuální lekce vznikla na základě spolupráce s Akademií věd ČR, přední odborníci si pro vás (učitele) připravili přednášky, které považují za důležitý komentář k současnému světu. Z přednášky jsme pro vás vytvořili lekci, kterou můžete využít přímo v hodinách. Doporučujeme přednášku zhlédnout, umožní vám se v debatě s žáky dostat hlouběji.

Kde se setkáme s nepříjemnými komentáři? Jaké emoce v nás vyvolají a jak na ně obvykle reagujeme? Tím začíná lekce, která je koncipována na 45 minut pro žáky/žákyně základních škol. Na krátké situaci se posléze zamýšlí nad tím, jak je možné v případě hejtů druhému pomoci. Každý si vytváří pyramidu z jednotlivých možností a zamýšlí se nad vlastním jednáním a jednáním, které by mohlo fungovat. To je dobré mít na mysli - to, že je situace řešitelná a můžete zvolit konkrétní kroky

Transformace demokracie (Spolupráce s Akademií věd)

Anotace:

Audiovizuální lekce vznikla na základě spolupráce s Akademií věd ČR, přední odborníci si pro vás (učitele) připravili přednášky, které považují za důležitý komentář k současnému světu. Z přednášky jsme pro vás vytvořili lekci, kterou můžete využít přímo v hodinách. Doporučujeme přednášku zhlédnout, umožní vám se v debatě s žáky dostat hlouběji. Nemusíte lekci využívat v celku, obsahuje PPT, PL i odkazy na podcasty.

Anotace lekce:

Lekce je rozdělena na 3 části a závěr. Věnuje se fenoménům spjatým s transformací demokracie. V prvním bodě žáci pracují s článkem Jiřího Soboty: Co se stalo s Amerikou, který se zamýšlí nad kmenovou (voličskou základnou) Donalda Trumpa. Kmenové myšlení oproti demokratickému zřízení.
V druhém bodě pracujeme s pojmem dav, jako skupinou lidí, kteří jsou snáze manipulovatelní. Lze omezit volební právo? Komu a proč? I tato debata ve společnosti rezonuje, svoje postoje k otázkám hledají i žáci v rámci skupinové práce. Ve třetím bodě se věnujeme fenoménu pomalejšího tempa bohatnutí Západu (oproti např. Číně) jako příčiny frustrace, děti se přestávají mít lépe než jejich rodiče. Pracovní list je velmi návodný, ale použijte z něj, jen co uznáte za vhodné.

Kdo si vede lépe - Informační válka v průběhu ruské agrese na Ukrajině

Vzdělávací aktivita se věnuje analýze vybraných postů na sociálních sítích týkající se informační války v průběhu ruské agrese na Ukrajině.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky