Vzdělávací materiály

Patologie moderní společnosti. Člověk a zlo: dědičnost nebo prostředí?

Anotace:

Učíte literaturu na IB a potřebujete vysvětlit žákům různé podoby zla v literárních textech? Učíte sociologii a nechcete terminologii žákům jen diktovat, spíš byste rádi, aby si k pochopení definic v rámci kontextu došli sami? Máme pro vás řešení.
Lekce propojuje literární texty s různými definicemi zla od významných myslitelů jako Erich Fromm, Sigmund Freud, Robert K. Merton, Stanley Milgram a Hannah Arendtová. Zaměří se i na sociální patologie a otázku, zda je zlo vrozené, nebo je výsledkem prostředí, ve kterém člověk žije.

Cíle:

• Pochopit koncepty zla z perspektivy významných psychologů a sociologů.
• Schopnost analyzovat literární díla a rozpoznat různé projevy zla ve vztahu k charakterům a prostředí.
• Diskutovat otázku dědičnosti versus prostředí v kontextu vzniku zla.
• Rozvíjet kritické myšlení žáků pomocí interpretace literárních textů a propojení s teoriemi zla.

Manipulace veřejnými zakázkami aneb učme SPRÁVNÍ (TRESTNÍ) PRÁVO na případových studiích (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce se zaměřuje na problematiku hospodářské kriminality, zejména na manipulaci s veřejnými zakázkami, a na důležitost porozumění kauzám, které jsou často rozebírány v médiích. Cílem je, aby žáci pochopili, jakým způsobem mohou nejen volení zastupitelé rozhodovat o veřejných financích (našich daních), ale i jakým způsobem dochází k hospodářské kriminalitě, což má negativní dopad na celou společnost. Lekce vychází také z projektů neziskových organizací, které se snaží nastavit zdravější prostředí pro (hospodářskou) soutěž, a tak zamezit korupci.

Systém našeho člověka

Lekce si klade za cíl skrze příběh zavražděného novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové představit systém, který dlouhodobě fungoval na Slovensku, kdy struktury připomínající mafii vytvořily tzv. stát ve státě, čímž ho ukradli svým občanům,  kořeny systému sahají až do dob minulého režimu. Lekci uvede rozhovor s Peterem Bárdym, který je určen učitelům, ale ti link klidně mohou zaslat i svým žákům.

Šéfredaktor Aktualit sk., bývalý zaměstnavatel Jána Kuciaka Peter Bárdy pro Občankáře natočil rozhovor, kde vás seznámí se systémem, který na Slovensku dlouho fungoval, i se způsobem práce Jána Kuciaka. Rozhovor a lekce jsou součást vzdělávacího balíčku Být novinářem v.... ZDE

Rozhovor: https://www.youtube.com/watch?v=QPGen1Bn-mA

Transparency Internacional – Index vnímání korupce (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce žáky seznámí s indexem korupce, který každoročně vydává centrála TI v Berlíně. Zaměříme se na kritéria srovnání, možnost výpovědní hodnoty, následně na počet bodů, které získala ČR v roce 2023. I když lekce vychází z loňského indexu, není problém si každý rok aktualizovat data (viz https://www.transparency.cz/publikace-a-analyzy/), zpráva o indexu vychází začátkem roku na stránkách TI v češtině. Index nekopíruje současný stav, ale vychází z dat za uplynulý rok. Cílem aktivity je o korupci uvažovat ve větším měřítku, pomocí srovnání zjistit naše slabá místa, což zároveň znamená i možnost se inspirovat protikorupčními opatřeními ze zemích (s podobnou historií), kde fungují.

Pro potřeby lekce je důležité se vyznat v pojmech, které žákům vysvětlujeme v jiné lekci:
https://www.obcankari.cz/edukacni-material-zakladni-pojmy-korupce-transparentnost-stret-zajmu-balicek-korupce

Hospodářská kriminalita (Balíček Korupce)

Hra na praní špinavých peněz. Vzdělávací blok prohloubí znalost žáků v jednom ze současných způsobů praní špinavých peněz a ukáže, v čem se tento problém týká každého z nás.

Hra vznikla ve spolupráci s Nadací České spořitelny.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky