Vzdělávací materiály

Patologie moderní společnosti. Člověk a zlo: dědičnost nebo prostředí?

Anotace:

Učíte literaturu na IB a potřebujete vysvětlit žákům různé podoby zla v literárních textech? Učíte sociologii a nechcete terminologii žákům jen diktovat, spíš byste rádi, aby si k pochopení definic v rámci kontextu došli sami? Máme pro vás řešení.
Lekce propojuje literární texty s různými definicemi zla od významných myslitelů jako Erich Fromm, Sigmund Freud, Robert K. Merton, Stanley Milgram a Hannah Arendtová. Zaměří se i na sociální patologie a otázku, zda je zlo vrozené, nebo je výsledkem prostředí, ve kterém člověk žije.

Cíle:

• Pochopit koncepty zla z perspektivy významných psychologů a sociologů.
• Schopnost analyzovat literární díla a rozpoznat různé projevy zla ve vztahu k charakterům a prostředí.
• Diskutovat otázku dědičnosti versus prostředí v kontextu vzniku zla.
• Rozvíjet kritické myšlení žáků pomocí interpretace literárních textů a propojení s teoriemi zla.

Konformita

RVP: ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI: sociální struktura společnosti – sociální útvary, společenské instituce; sociální nerovnost,
sociální mobilita; jedinec ve skupině (vztahy, role, normy chování)

Anotace

Aktivita představí test konformity, který provedl Solomon Asch. Aktivitu lze realizovat v rámci hodin psychologie (sociální psychologie) a mediální výchovy. Zabývá se sociálním vlivem, konformitou.
Přikládáme část textu Adios, Španělsko - deník zpracovaný Lenkou Reinerovou: Příběhy této knihy jsou inspirovány skutečnými zážitky československých interbrigadistů, kteří bojovali ve španělské občanské válce (1936 – 1939). Přiložený text je možné použít kdykoliv během, před nebo po aktivitě. Krásně zrcadlí probírané téma.

Když se člověk stává vězněm

Ráda bych lekci uvedla vtipem, kterým zpestřila debatu s učiteli Eva Vášová, její přednáška je základem lekce. Jdou dva forenzní psychologové a na ulici vidí zmláceného člověka. Jeden se podívá na druhého a zvolá: Pojď honem, musíme pomoc pachateli. Naštěstí tento trend se v současné době mění. Ale ano, tato lekce se také zabývá pachatelem, oběti se hodně věnujeme v lekci:
https://www.obcankari.cz/edukacni-material-trestni-pravo-ve-21-stoleti-restorativni-justice. Nechceme vyvolat pocit, že jedna strana by měla vzbuzovat zájem na úkor druhé.

Médea aneb Síla hněvu

V rámci aktivity pracujeme s textem Senekovy Medeji, na kterém si demonstrujeme základní charakteristiky stoické filosofie. Diskutujeme o emocích hněv, vztek a jejich projevech formou agrese, zabýváme se teoriemi vzniku agrese (psychoanalytická teorie, teorie sociálního učení). Představujeme si přístupy pozitivní psychologie jako možnost prevence před silně nelibými emocemi.

Právo na odpor

RVP: OBČAN A PRÁVO: právo a spravedlnost – smysl a účel práva, morálka a právo

Anotace: Žákům je prostřednictvím metodiky přiblíženo právo na odpor. Pracují s hrou Ovčí pramen.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky