Vzdělávací materiály

Transparency Internacional – Index vnímání korupce (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce žáky seznámí s indexem korupce, který každoročně vydává centrála TI v Berlíně. Zaměříme se na kritéria srovnání, možnost výpovědní hodnoty, následně na počet bodů, které získala ČR v roce 2023. I když lekce vychází z loňského indexu, není problém si každý rok aktualizovat data (viz https://www.transparency.cz/publikace-a-analyzy/), zpráva o indexu vychází začátkem roku na stránkách TI v češtině. Index nekopíruje současný stav, ale vychází z dat za uplynulý rok. Cílem aktivity je o korupci uvažovat ve větším měřítku, pomocí srovnání zjistit naše slabá místa, což zároveň znamená i možnost se inspirovat protikorupčními opatřeními ze zemích (s podobnou historií), kde fungují.

Pro potřeby lekce je důležité se vyznat v pojmech, které žákům vysvětlujeme v jiné lekci:
https://www.obcankari.cz/edukacni-material-zakladni-pojmy-korupce-transparentnost-stret-zajmu-balicek-korupce

Jak volit v evropských volbách?

Z výzkumu Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik SYRI vyplývá, že „české učebnice zobrazují Evropskou unii, jejíž součástí jsme už dvě dekády, převážně pozitivně. Úlohy pro žáky jsou v učebních textech sice rozmanité, ale nepříliš analyticky zaměřené, a nevedou je tudíž ke kritické práci se zdroji informací. Vyplývá to z obsahové analýzy 22 učebnic a dalších didaktických materiálů pro oba stupně základních škol, kterou provedla Daniela Prokschová z Národního institutu SYRI a Sociologického ústavu Akademie věd ČR. Výukové materiály by podle ní měly více vést žáky ke kritické reflexi a podpořit schopnost utvořit si na Evropskou unii vlastní názor.“
https://www.syri.cz/tiskove-zpravy/ucebnice-popisuji-eu-kladne-nerozvijeji-vsak-prilis-kriticke-mysleni-a-opomijeji-budouci-vyzvy

Aby nedošlo k mýlce. Ani výukový materiál, který nabízíme, přímo nepodporuje schopnost utvořit si na Unii vlastní názor, ale určitě přispívá k uvědomění si toho, co znamená být občanem s právem volit.

Vzdělávací balíček - Vězeňství (Trestní právo)

Vážení pedagogové,
připravili jsme pro vás nový vzdělávací balíček, který se zaměřuje na témata trestního práva, vězeňství a procesu návratu lidí z vězení zpět do společnosti. Zabývá se i pomoci obětem trestných činů. Naším cílem je poskytnout vám přístupné a praktické zdroje, které můžete využít při výuce.

Jak pomáháme? EU a Ukrajina

Volby do Evropského parlamentu jsou vždy příležitostí, abychom žákům zvědomili, čím se Evropská unie zabývá. V rámci této lekce se zaměříme na bohužel stále aktuální téma války na Ukrajině. Na několika konkrétních příkladech si představíme, co jsme pro Ukrajinu a její občany udělali.

Česko digitální vs. Právo na analog

Anotace:

Žáci se seznámí s argumenty dvou protistran v procesu digitalizace služeb veřejné správy. Lekce žáky blíže seznámí i se službami veřejné správy. V lekci se jedná o proces povinné digitalizace služeb veřejné správy, upozorníme, že nic takového se u nás neděje (i když s malými výjimkami, např. daňové přiznání firem). Cílem je vystavěn argument a umět pracovat s argumentem protistrany formou dialogu.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky