Indie jako laboratoř demokracie (Spolupráce s Filosofickým ústavem AV)

Anotace:

Co když se volby konají, ale nejsou fér? Někdo má víc peněz, někdo lepší přístup k médiím, někdo může měnit pravidla – a rázem se z „demokracie“ stává jen její stín.
Podíváme se na Indii – údajnou největší demokracii světa, kde se právě nerovnost v přístupu k médiím, financím nebo k informacím ukazuje v plné síle. Rozbor tohoto stavu použijeme jako zrcadlo pro Česko: uvidíme, co z indických příkladů se u nás může opakovat, a kde naopak máme pojistky, které demokracii chrání.
Žáci budou pracovat s konkrétními případy: anonymní financování kampaní v Indii, zákon zvýhodňující některá vyznání, tlak na média i centralizaci moci. Vedle toho postavíme české příklady – od zákona o právu na informace přes dohled nad financováním stran až po nezávislá veřejnoprávní média. Společně vyplníme do tabulky signálů a budeme sledovat, co demokracii oslabuje a co ji naopak posiluje.
Nakonec nahlédneme i do tří mezinárodních indexů (EIU, V-Dem, Freedom House) a uvidíme, proč se jejich výsledky liší. Každý žák pak vše shrne jedinou větou: Jeden signál eroze demokracie, který dokážu už zítra rozpoznat v novinách, a jedna pojistka, kterou bych bránil/a zuby nehty.

 

Cíle:

• rozlišit svobodné vs. férové volby (rovné podmínky soutěže);
• vyhledat a číst tři mezinárodní indexy a pochopit jejich rozdíly;
• rozpoznat signály eroze a navrhnout „pojistky“ (instituce, pravidla, praxe);
• kultivovat dialog v nesouhlasu

Klíčová slova:

férové volby; backsliding; svoboda médií; transparentnost financování; dělba moci; sekularismus; vyrovnávací opatření.


Samostudium pro učitele:
Jiří Krejčík: Indie jako největší světová demokracie?
https://youtu.be/XsWkIdnSdFY
Ať už zvolíme kteroukoli z běžných definic demokracie, nejlidnatější země světa dlouhodobě vyvrací naše představy o tom, že demokratické zřízení se může rozvíjet pouze v bohatých společnostech. Navzdory nepříliš lichotivým rozvojovým statistikám Indie již od získání nezávislosti dokáže pravidelně organizovat svobodné volby, chránit základní práva svých občanů i udržovat trojí dělení moci. Často proto bývá označována za největší světovou demokracii a v posledních letech dokonce sama sebe označuje za „matku demokracie“. Zároveň však můžeme pozorovat, že v zemi sílí autoritářské tendence a v mezinárodních žebříčcích se Indie pozvolna propadá. Jak se vůbec dá demokracie měřit? A je ta indická v něčem specifická? V prezentaci si představíme nejdůležitější rysy indického politického systému, vyvrátíme některé mýty o indické politice a ukážeme si, v čem je indický demokratický experiment dodnes unikátní.

Doporučený věk:

14 +

Délka:

90 min.

Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd. 

 

YouTube video: 
Jiří Krejčík: Indie jako největší světová demokracie?
Jiří Krejčík: Indie jako největší světová demokracie?
Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR
cc by-nc-sa

Komentáře

Vážení, prosím o vložení správného PL "PL_vysvědčení demokracie_modelové opdovědi". POkud se dobře dívám, tak je tam stejný PL jako u eroze/posiluje - modelové odpovědi.
Jinak se mi celá lekce moc líbí a ráda bych ji zítra se studenty udělala.
Monika Boušková

Dobrý den, děkuji za info. Již je nahrán správný PL. 

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky