Spolupráce s Americkou ambasádou

Získali jsme grant od Velvyslanectví USA v ČR.

Máme z toho obrovskou radost a děkujeme U.S. Embassy Prague, že do toho jdete s námi.

Čekají nás dva roky plné spolupráce, nová školení, tvorba lekcí k budoucím aktuálním tématům, která ještě neznáme, i práce na tématech, která už známe.

VÝSTUPY - JSOU TÉMATICKÉ BALÍČKY (blokové vyučování, kdy řešíte několik týdnů jedno téma, a naučíte na něm žáky další témata, která máte předepsána v RVP)

  • KORUPCE
  • NATO
  • ekonomické problémy a návrhy řešením,
  • minority,
  • fenomén pravdy a vědění (Jak chápeme svět? Proč se radikalizujeme? Kde se berou dezinformace? Co požadujeme od seriózních médií?)
  • nové podobám totality a skrze ně i demokratické principy a posílení respektu k dělbě moci

 

Těšíme se!!!

 

 

Vzdělávací balíček NATO

Vážené kolegyně a kolegové,
s potěšením Vám představujeme vzdělávací balíček NATO, který je navržen tak, aby obohatil výuku o klíčová témata mezinárodní bezpečnosti, historických souvislostí a aktuálních geopolitických výzev. Tento balíček propojuje výukové metodiky s odbornými přednáškami předních českých i zahraničních expertů. Jeho cílem je nejen rozšířit znalosti žáků, ale i podpořit jejich schopnost kritického myšlení a porozumění současnému světovému dění. Balíček obsahuje i odkazy na starší lekce, vytvořené pro vzdělávací portál Občankáři.

Balíček Korupce

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
představujeme vám nový vzdělávací balíček, který se věnuje korupci a jejímu vlivu na náš život, a to prostřednictvím konkrétních případů a analýz. V rámci balíčku jsme pro Vás připravili lekce doplněné odbornými přednáškami několika významných specialistů v oblasti protikorupčních opatření, whistleblowingu a lobbingu. Vzdělávací aktivity, které mají žákům ukázat reálné příklady, jak korupce ovlivňuje naši společnost, jsou dělené do 11 kapitol (Od nejednodušího k nejsložitějším tématům, VIVA Komenský!). Každá kapitola navíc obsahuje test, který usnadní ověřování znalostí žáků.
Když se v médiích mluví o korupci, co si představíte? Častokrát jsou to složité procesy, které ovlivňují nejen ekonomiku, ale i důvěru občanů ve státní správu. Tento balíček nabízí řadu nástrojů, jak toto téma přiblížit žákům a zapojit je do kritického přemýšlení o tom, jakou roli hrají zákony, lobbisté a aktivní občané v prevenci a odhalování korupce.

Obranyschopná demokracie (politologie, právo a mediální výchova). Balíček Ústavnost

Pojďme si s žáky rozebrat v hodinách politologie, popřípadě mediální výchovy aktuální zprávu: Policie žádá o vydání Okamury. Útok na svobodu slova, prohlásil šéf SPD

Anotace:

Tato lekce se dotýká jednoho z nejvýznamnějších a zároveň nejdiskutovanějších témat moderní společnosti – svobody slova. Zaměřujeme se na osvětlení konceptu obranyschopné demokracie, který v Evropě vznikl jako reakce na zkušenosti z 20. století, zejména po hrůzách druhé světové války. Nejde nám o to, něco žákům podsouvat, zakazovat nebo říkat, co si mají myslet. Cílem je spíše ukázat, jak a proč se demokratické státy rozhodly svobodu projevu někdy omezit, aby mohly ochránit samotné základy svobody a rovnosti. Společně budeme diskutovat, analyzovat konkrétní příklady a hledat odpovědi na otázky, kde leží hranice mezi svobodou projevu a ochranou demokratických hodnot. Tato lekce je příležitostí vzdělat žáky o historických souvislostech a naučit je přemýšlet kriticky o tomto stále aktuálním tématu. Součástí je i vhled do legislativy ČR, SR, EU.

Proč se zrušily kojenecké ústavy aneb Co je teorie attachementu (mezi vývojovou psychologií a právem)

Anotace:

Aktivita je časově náročnější, ale vytváří souvislosti mezi jednotlivými vzdělávacími oblastmi, rodinné právo a vývojová psychologie. Cílem aktivity je propojení teorie attachementu s právními a ekonomickými aspekty náhradní rodinné péče, čímž se rozšíří rozhled žáků v interdisciplinárním pojetí.

Cíle:

• Porozumět důvodům zrušení kojeneckých ústavů v ČR a jejich nahrazení náhradní rodinnou péčí.
• Vysvětlit teorii attachementu a její význam pro zdravý vývoj dětí.
• Analyzovat dopady rané péče na vývoj mozku.
• Diskutovat o ekonomických přínosech investic do rané dětské péče.
• Podporovat kritické myšlení a schopnost žáků formulovat vlastní názory na téma

Jak učit o klimatické neutralitě

Anotace:

Lekce poskytuje učitelům metody a nástroje, jak efektivně učit o tématu klimatické neutrality. Zabývá se klíčovými pojmy, jako jsou emise, dekarbonizace a emisní povolenky, a propojuje je s aktuálními politickými a ekologickými výzvami, jako je Zelená dohoda pro Evropu. Žáci získají dovednosti potřebné k analýze dezinformací a hlubší porozumění ekologickým výzvám. Zároveň se žáci o ekologických výzvách učí mluvit pro ně blízkým jazykem, výše zmíněné pojmy si překládají.

Seriál #nacoNATO

Do výuky o NATO nabízíme jednoduchou aktivitu, která rozšíří faktografii k tématu.

Informační válka jako další bojové pole pro NATO

Anotace:

Lekce zaměřená na pochopení mechanismů proruských vlivových operací, jejich zacílení na konkrétní skupiny obyvatel a na tvorbu návrhů pro obranu proti těmto hrozbám. Žáci se seznámí s ,,kuchařkou" vlivových operací a na jejím základě vytvoří návrhy, jak reagovat a chránit demokratické hodnoty v ČR.

Orgány činné v trestném řízení – Korupce mezi policisty (Balíček Korupce)

Anotace:
Lekce je zaměřena na hlubší porozumění problematice korupce uvnitř policejních složek, konkrétně na příběh Heleny Khanové a Tomáše Gregora, kteří se podíleli na odhalení trestné činnosti Berdychova gangu a korupce mezi svými kolegy. Žáci budou mít možnost diskutovat o tématu, kriticky zhodnotit roli policie ve společnosti a zamyslet se nad významem odvahy a integrity. Dokumentární úryvky a diskuse jim pomohou pochopit složité morální otázky spojené s odhalováním korupce.Lekce pracuje s dokumentem Petry Nesvačilové Zákon Helena.

Cíle:
- Analyzovat příběh Heleny Khanové a Tomáše Gregora jako příklad odvahy a boje proti korupci, a inspirovat žáky k etickému uvažování.
- Rozvíjet schopnost kritického myšlení a posilovat uvědomění o společenských důsledcích korupce a o možnostech, jak ji eliminovat.
- Podpořit žáky v diskusi o významu spravedlnosti a ochoty čelit nespravedlnosti, přestože se jedná o složité osobní a profesní dilema.

NATO vznik, rozšiřování a úloha aliance

Anotace:

V rámci této metodiky se žáci formou skupinové práce s pracovními listy seznámí s počátkem a postupným rozšiřováním Severoatlantické aliance a objasní smysl spojenectví jako takového, s ohledem na článek 5 Severoatlantické smlouvy. Žáci také vyhodnotí problémy spojené s financováním organizace a kvalitou některých jejích členů.

Cíle:
Seznámit se s přednostmi a limity NATO, rozpoznat klíčové informace z map a grafů

Autor: Jan Kubíček

Armáda ČR jako součást NATO

Anotace:

Cílem této lekce je se podívat a Českou republiku jako na poskytovatele bezpečnosti a nikoli jen jako konzumenta. V rámci jednotlivých kroků se žáci podívají na dva typy misí, které naše armáda vykonává či vykonávala. Seznámí se s financováním armády a vlivem na státní rozpočet. Zhodnotí přínosy a ztráty naší alianční spolupráce.

Cíle:

Žáci se seznámí s úlohou AČR v rámci NATO a zhodnotí přínosy a ztráty, které tato spolupráce přináší. Jedním z cílů je také ukázat, že ČR není jen pouhým konzumentem bezpečnosti, ale také jejím poskytovatelem.

Autor: Jan Kubíček

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky