Distanční vzdělávání

Šepoty a výkřiky (vzdělávací balíček - dezinformace, populismus, extremismus)

Balíček je komplexní vzdělávací nástroj navržený pro učitele, kteří se zaměřují nebo by se rádi zaměřili na prevenci radikalizace, zejména na sociálních sítích. Ve svých hodinách otevírají nebo by rádi otevírali témata jako dezinformace,  konspirační teorie, populismus, konspiritualita, konstrukt nepřítele, role jazyka v daných fenoménech.  Tento balíček si klade za cíl osvětlit, jaké jevy se spolupodílí na radikalizaci.

Být novinářem v...

Milí učitelé, otevřeli jste si balíček, který jsme dávali dohromady přes půl roku. Nápad vznikl z potřeby přiblížit žákům fungování politických systémů v jiných zemích. Stále nám v mediálním prostoru chybí více zahraničního zpravodajství. Tuzemské problémy jsou jistě důležité, ale mají své přes hraniční, popřípadě mezinárodní kontexty. Jak moudře Bible praví: „Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ?“ (Mt 7,3)... aneb Někdy se příčiny, následky a řešení hledají líp na něčem, co se nás bezprostředně netýká.
Vybrali jsem pro Vás země: Slovensko, Polsko, Bělorusko.
Země, které se od sebe liší historií i současností a v budoucnu je pravděpodobné, že se jejich vývoj bude oddalovat ještě více. Přesto jsou to země, kde můžeme sledovat
jevy, které známe buď z naší minulosti, současnosti a kterým by bylo dobré se vyhnout. Přes příběhy novinářů, novin nebo televizních stanic vám prostřednictvím přednášek a lekcí ukážeme, o které jevy jde. Můžete se těšit na přednášku Petera Bárdyho (šéfa Jána Kuciaka), Andreje Poleščuka, Dany Drábové nebo např. Vítka Dostála z Asociace pro mezinárodní otázky).
Lekce jsou vytvářené tak, že je zvládne použít i učitel/ka, který/á nemá hluboké politicko-historické znalosti o jednotlivé zemi. A nebojte, v přednášce najdete vše, co byste potřebovali k diskuzi s žáky. K přednáškám, jak již bývá naším dobrým zvykem, jsme pro Vás vytvořili autorské lekce přímo do hodin, které si můžete jakkoliv upravit, popřípadě použít jen část, text,
ukázku, prezentaci. Jedná se vždy o aktuální vstupy do politických situací jednotlivých zemí skrze optiku médií, v přednášce vždy dostanete i historický kontext. Na konci kapitol i publikace
najdete linky na starší lekce, popřípadě přednášky se souvisejícím tématem. Závěr věnujeme starším lekcím a přednáškám týkajících se našeho mediálního
prostoru, balíček obsahuje i lekce k Ukrajině, které vytvořili naši zkušení didaktici, spojujícím motivem budou opět média.
 

Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

Alkohol je taky DROGA!

Anotace:

Lekce si klade za cíl zamyslet se společně s žáky nad rozdělením na drogy legální a nelegální. Zda výše uvedené dělení odráží škodlivost následků jednotlivých drog. Nejvíce se zaměříme na alkohol, který je přirozenou součástí lidské kultury již po 1000 let. Je společensky tolerován, přestože způsobuje stejné psychické onemocnění závislostí jako drogy nelegální. Co vlastně hranice mezi legalitou a nelegalitou odráží? Lekce si neklade za cíl legalizovat jakoukoli návykovou látku, spíše vede k zamyšlení, zda fakt, že je něco povolené znamená, že je to bezpečnější.

Doporučujeme si do školy na program prevence objednat odborníky. Lekce neslouží jako náhražka preventivního programu, pouze se snaží téma otevřít. Účinná prevence je dlouhodobá a promyšlená prevence.

Trestní právo: Probační a mediační služba: Mediace

Probační a mediační službu vnímáme za natolik důležitou, že jí budeme věnovat hned 3 lekce. Jedna se věnuje čistě oběti, druhá pachateli a poslední mediaci. Žáci si během krátkých aktivit osvojí, k čemu Probační a mediační služba slouží a v jakém případě se na ni obrátit.

Zkusme si s žáky v hodinách základy mediace. Pokud byste ovšem chtěli mediaci zavést ve škole jako součást demokratické kultury, vřele doporučujeme kontaktovat:
https://www.skolnimediace.cz/

Trestní právo: Probační a mediační služba – Pachatel

Probační a mediační službu vnímáme za natolik důležitou, že jí budeme věnovat hned 3 lekce. Jedna se věnuje čistě oběti, druhá pachateli a poslední mediaci. Žáci si během krátkých aktivit osvojí, k čemu Probační a mediační služba slouží a v jakém případě se na ni obrátit.

Lekce se zabývá pachateli. Žáci si zkouší modelovou situaci, jejímž výstupem je konference s novináři na téma: Jak pracujeme s pachateli?

Trestní právo: Probační a mediační služby (Oběť)

Anotace:

Probační a mediační službu vnímáme za natolik důležitou, že jí budeme věnovat hned 3 lekce. Jedna se věnuje čistě oběti, druhá pachateli a poslední mediaci. Žáci si během krátkých aktivit osvojí, k čemu slouží Probační a mediační služba a v jakém případě se na ni obrátit.

Trestní právo: Jak zohledňovat následky trestné činnosti při ukládání trestu?

Lekce vychází z přednášky Jakuba Drápala, který vystudoval kriminologii na Cambridge a dnes se zabývá tresty a trestní politikou.
Často zažíváme zhrození nad výší nějakého trestu nebo naopak na dostatečném nepotrestání nějakého druhu chování. Zaplní se titulní stránky, u piva je co řešit a lidé cítí, že prožívají spravedlivé rozhořčení. Jenže je tohle ta debata, kterou máme vést, tzn. hádat se pouze o výši trestu? Nedlužíme si taky debatu, kde budou padat následující otázky?
Jak zjistíme, že posttraumatická porucha vznikla ryze z jednání nebo z dalších 6 problémů? Jsou ji znalci schopni skutečně izolovat? Zásada in dubio pro reo soudci velí při pochybnosti stranit obžalovanému. Trestáme jednání nebo následky trestné činnosti? Pachatel dopad své trestné činnosti předem nezná. Chceme viníky přísně trestat nebo věříme v další šance?
Mají soudci mít nějaké návody, jak při vynesení trestu postupovat nebo je dobře, že mají volnou ruku? A nevadí nám pak že v jednom městě za stejnou trestnou činnost dostanu trest podmíněný, kdyžto v dalším nepodmíněný?

Trestní právo: Jak trestáme?

Lekce vychází z přednášky Jakuba Drápala, který vystudoval kriminologii na Cambridge a dnes se zabývá tresty a trestní politikou.
Často zažíváme zhrození nad výší nějakého trestu nebo naopak na dostatečném nepotrestání nějakého druhu chování. Zaplní se titulní stránky, u piva je co řešit a lidé cítí, že prožívají spravedlivé rozhořčení. Jenže je tohle ta debata, kterou máme vést, tzn. hádat se pouze o výši trestu? Nedlužíme si taky debatu, kde budou padat následující otázky:
Jak jsou školeni soudci při ukládání trestů?
Proč jsou u nás tak velké rozdíly v rozsudcích za stejné trestné činy mezi jednotlivými soudci? Proč se někdy uděluje za stejný trestný čin podmíněný a jindy nepodmíněný trest? Jak pracovat s trestní minulostí? Jak pracovat s vězni ve výkonu trestu? Jaké mít nároky na bachaře? Jak systémově efektivně pomáhat vězňům (ve vězení i po propuštění), aby se nám nevraceli do výkonu trestu? Jak uvažovat o účelu trestu? Jak získávat data k měření efektivity trestu?

Projekt Parafilik aneb Nemůžete za své pocity, můžete za své činy.

Anotace:

Metoda Markovič: Hojer, když jsem seriál sledovala, prožívala jsem rozporuplné pocity. Hledat lidskost v příbězích o sadistech, nejde vždy snadno. Pomohla mi přednáška Evy Vášové (viz níže) i filmová postava na motivy příběhu Vladimíra Tekverka, hraje ji Vojta Kotek. Vladimír Tekverk letecký inženýr s IQ 140, od dětství pozoroval vlastní sadistické sklony. Ve čtrnácti letech na školním výletě poprvé pocítil intenzivní nutkání zavraždit spolužačku, se kterou zůstal o samotě, nicméně tehdy z místa utekl. Brzy zjistil, že trpí sadismem, ale byl přesvědčený, že se dokáže ovládat. Oženil se a stal se otcem, v práci byl popisován jako vzorný, ale introvertní, neměl téměř žádné přátele. V soužití s manželkou se sadisticky neprojevoval.
Ta byla tak velmi překvapená, když se jedné noci v červnu 1979 vzbudila a spatřila svého manžela naprosto zakrváceného. Tekverk jí řekl, že v parku zavraždil dívku. Náhodnou, šestnáctiletou oběť, kterou potkal v MHD, a doslova ji rozbodal. Tekverk se nejen svěřil manželce, ale chtěl to říct také policii, a tak se spolu s manželkou vydali zpět do parku, kde kultivovaný třicátník vyšetřovatelům bez okolků sdělil, že to spáchal on. Že je útočný sadista u něj potvrdila všechna vyšetření.
V závěru seriálu zazní otázka, zda by mu pomohla psychiatrická intervence v dospívání. On řekne, možná ano, ale vnímal bych ji jako selhání. Vzhledem k tomu, že pracujeme dopívajícími, kdy se poruchy začínají často poprvé projevovat, máme možnost normalizovat psychiatrickou intervenci, mluvit o poruchách i o možnostech léčby. Myslím, že věta, která je součást názvu lekce je výstižná: Nemůžete za své pocity, můžete za své činy, jedná se totiž o claim projektu PARAFILIK, který zpustil Národní ústav duševního zdraví. Sami sexuologové varují, že psychiatrickou intervenci v rámci projektu PARAFILIK (on-line poradna) vždy neposkytují dostudovaní psychiatři, ale vzhledem k tomu, že moje generace hledala rady ohledně nejistoty v oblasti sexu často na e-miminu, tak si myslím, že znalost možné poradny žákům může přispět.

Myslím, že rozhodně není naše práce někoho diagnostikovat a příliš dopodrobna se zabývat jednotlivými poruchami, pokud na ně nejsme odborníci, ale vhled do problematiky a odkaz na případnou anonymní pomoc v našich možnostech je. Lekce je způsob podpory vaší snahy.

Děti odsouzených rodičů aneb Jak na případových studiích učit pojmy z psychologie

Anotace:

Aktivitu doporučujeme realizovat ve vyšších ročnících střední školy a v kolektivu, kde víme, že žáky téma nerozhodí. Lekce je o dětech, které zůstávají doma, když jeden z rodičů nastupuje do výkonu trestu. Přesná čísla nemáme, ale podle Gabriely Slovákové (viz níže) by se mohlo jednat o 30 – 40 000 dětí. Jak se děti cítí? Co jim může pomoc? Opět téma, na kterém se lze naučit mnoho klíčových pojmů psychologie a sociologie.
Žáci vytváří informační plakát pro rodiče i děti, kterých se problém týká.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky