Co se stalo na Ovčaře?

Metodika vznikla za laskavé podpory (konzultace) autora knihy Vyšetřovatel Vladimíra Dzuro a projektu Brain and Breakfast. Pracuje s metodou Crime Board, jak ji popsal Tajný učitel.

Aktivita se snaží žákům přiblížit situaci rozpadu bývalé Jugoslávie. Eskalace násilí, etnické čistky a vliv fake news na průběh bitvy u Vukovaru a masakru na Ovčaře. Lekce pracuje s fenoménem nacionalismu, který byl jednou z příčin konfliktů mezi národy na území bývalé Jugoslávie. Využívá metody Crime Board (viz Tajný učitel). Žáci jsou v roli vyšetřovatele Mezinárodního tribunálu pro bývalou Jugoslávii. Musí případ zrekonstruovat, pojmenovat příčiny (bitvy i masakru) a analyzovat, jak šly události za sebou. Mají k ruce řadu textů (učitel si může vybrat jen některé), fotografií a karikatur. Po celou dobu aktivity mohou využívat mobilní telefony a informace si ověřovat.
Žáci by měli z dřívějších hodin znát pojmy: národ, etnikum, etnická čistka (v příloze je pro učitele slovníček pojmů).

Anotace:

Aktivita se snaží žákům přiblížit situaci rozpadu bývalé Jugoslávie. Eskalace násilí, etnické čistky a vliv fake news na průběh bitvy u Vukovaru a masakru na Ovčaře. Lekce pracuje s fenoménem nacionalismu, který byl jednou z příčin konfliktů mezi národy na území bývalé Jugoslávie. Využívá metody Crime Board (viz Tajný učitel). Žáci jsou v roli vyšetřovatele Mezinárodního tribunálu pro bývalou Jugoslávii. Musí případ zrekonstruovat, pojmenovat příčiny (bitvy i masakru) a analyzovat, jak šly události za sebou. Mají k ruce řadu textů (učitel si může vybrat jen některé), fotografií a karikatur. Po celou dobu aktivity mohou využívat mobilní telefony a informace si ověřovat.
Žáci by měli z dřívějších hodin znát pojmy: národ, etnikum, etnická čistka (v příloze je pro učitele slovníček pojmů).

Doporučujeme si před realizací aktivity přečíst knihu Vyšetřovatel:
https://www.grada.cz/vysetrovatel-9688/

Více o autorovi na: https://warcrimeinvestigator.com/

Aktivita pracuje s přednáškou Vladimíra Dzuro (Brain and breakfast:
https://slideslive.com/38922242/smrtici-propaganda-fake-news-v-postkonfliktnim-prostredi - doporučujeme učitelům zhlédnout předem
), jeho knihou Vyšetřovatel i prezentací, kterou vytvořil pro účely přednášky. Prezentaci můžeme použít i jako výstup z hodiny a zaslat ji žákům.

Stránky BB: https://www.brainbreakfast.cz/skoly

Doporučený věk:

15 +

Délka:

90 minut

Pomůcky:

Nástěnka nebo arch papíru, nitky, nůžky, lepidlo

Postup je pospsán v dokumentu s názvem METODIKA.

ZDROJE:

Vladimír Dzuro: Vyšetřovatel

Radan Haluzík: Proč jdou chlapi do války

https://manipulatori.cz/vysetrovatel-od-fake-news-ke-genocide/

https://slideslive.com/38922242/smrtici-propaganda-fake-news-v-postkonfliktnim-prostredi

 

Přikládáme i fotografie, které vznikly v rámci realizace projektu/aktivity v prvním ročníku GEVO. Studenti aktivitu zvládli bez problému, hodnotili ji velmi pozitivně.

PPT je konvertována do PDF formátu vzhledem k velikosti, lze konvertovat do původního formátu.

Obrázky: 
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky