Člověk a právo

Manipulace veřejnými zakázkami aneb učme SPRÁVNÍ a TRESTNÍ PRÁVO na případových studiích (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce se zaměřuje na problematiku hospodářské kriminality, zejména na manipulaci s veřejnými zakázkami, a na důležitost porozumění kauzám, které jsou často rozebírány v médiích. Cílem je, aby žáci pochopili, jakým způsobem mohou nejen volení zastupitelé rozhodovat o veřejných financích (našich daních), ale i jakým způsobem dochází k hospodářské kriminalitě, což má negativní dopad na celou společnost. Lekce vychází také z projektů neziskových organizací, které se snaží nastavit zdravější prostředí pro (hospodářskou) soutěž, a tak zamezit korupci.

Proč potřebujeme odpovědné lobbisty? (Balíček Korupce)

Anotace:

Lekce žáky provede Průvodcem lobbování od Rekonstrukce státu, v rámci lekce si přiblížíme důvody vzniku i fungování parlamentu a potřebu lobbistů, kteří rozhodovatelům rozvíjejí jejich obzory před samotnou volbou. S pojmem lobbista pracujeme jako neutrálním pojmem. V rámci dalších lekcí si ukážeme rozdíl mezi lobbistou a někým, kdo jen kupčí s vlivem. Lekce, kterou jste si otevřeli vaším žákům prohloubí znalosti o státní správě pomocí simulace.

Jak mohou občané kontrolovat mocné? (Balíček Korupce)

Žáci by měli znát základní pojmy, lze využít lekci: Pojmy: korupce, transparentnost, střet zájmů. Lekce, kterou jste si otevřeli vychází ze série videí  (sám autor videí je souhrnně nazval: Nová, moderní učebnice občanské výchovy pro aktivní občanskou veřejnost) a Průvodce aktivního občana svět(l)em lobbingu.  Ukazuje žákům nástroje, které jako občané máme při kontrole těch, kteří přímo nebo nepřímo ovlivňují kvalitu našich životů.

Základní pojmy: korupce, transparentnost, střet zájmů (Balíček Korupce)

V lekci si žáci díky sadě pracovních listů osvojí základní pojmy, se kterými je potřeba pracovat, chcete-li své žáky učit o korupci. Všechny pracovní listy překládají modelové situace, které žákům pomohou pojmy vnímat v situacích, se kterými souvisí.

Vzdělávací balíček - Vězeňství (Trestní právo)

Vážení pedagogové,
připravili jsme pro vás nový vzdělávací balíček, který se zaměřuje na témata trestního práva, vězeňství a procesu návratu lidí z vězení zpět do společnosti. Zabývá se i pomoci obětem trestných činů. Naším cílem je poskytnout vám přístupné a praktické zdroje, které můžete využít při výuce.

Trestní právo: Probační a mediační služba: Mediace

Probační a mediační službu vnímáme za natolik důležitou, že jí budeme věnovat hned 3 lekce. Jedna se věnuje čistě oběti, druhá pachateli a poslední mediaci. Žáci si během krátkých aktivit osvojí, k čemu Probační a mediační služba slouží a v jakém případě se na ni obrátit.

Zkusme si s žáky v hodinách základy trestní mediace.

Pokud byste ovšem chtěli mediaci zavést ve škole jako součást demokratické kultury, vřele doporučujeme kontaktovat:
https://www.skolnimediace.cz/

Trestní právo: Probační a mediační služba – Pachatel

Probační a mediační službu vnímáme za natolik důležitou, že jí budeme věnovat hned 3 lekce. Jedna se věnuje čistě oběti, druhá pachateli a poslední mediaci. Žáci si během krátkých aktivit osvojí, k čemu Probační a mediační služba slouží a v jakém případě se na ni obrátit.

Lekce se zabývá pachateli. Žáci si zkouší modelovou situaci, jejímž výstupem je konference s novináři na téma: Jak pracujeme s pachateli?

Trestní právo: Zákon o obětech (neziskový sektor)

Anotace:

Lekce žákům přiblíží zákon o obětech, sami odborníci (viz debata zástupců Policie, Probační a mediační služby a Bílého kruhu bezpečí, odkaz v samostudiu) si stěžují, že veřejnost nemá povědomí o zákonu o obětech trestní činnosti. Například zvlášť zranitelné oběti (např. děti, oběti znásilnění, oběti z nenávist) mají právo na zmocněnce (právní poradenství po celou dobu trestního řízení) a důvěrníka (psychická podpora). Lekce také přibližuje postupy a trendy v práci s obětmi trestných činů. Lekce žákům v rámci pracovního listu zprostředkuje na konkrétní podoby pomoci. Zdůrazněme, že u většiny poskytovatelů pomoci je garantována anonymita. Nezapomínejme, že i oni mohou být oběťmi neviditelného násilí.

Trestní právo: Probační a mediační služby (Oběť)

Anotace:

Probační a mediační službu vnímáme za natolik důležitou, že jí budeme věnovat hned 3 lekce. Jedna se věnuje čistě oběti, druhá pachateli a poslední mediaci. Žáci si během krátkých aktivit osvojí, k čemu slouží Probační a mediační služba a v jakém případě se na ni obrátit.

Trestní právo: Jak zohledňovat následky trestné činnosti při ukládání trestu?

Lekce vychází z přednášky Jakuba Drápala, který vystudoval kriminologii na Cambridge a dnes se zabývá tresty a trestní politikou.
Často zažíváme zhrození nad výší nějakého trestu nebo naopak na dostatečném nepotrestání nějakého druhu chování. Zaplní se titulní stránky, u piva je co řešit a lidé cítí, že prožívají spravedlivé rozhořčení. Jenže je tohle ta debata, kterou máme vést, tzn. hádat se pouze o výši trestu? Nedlužíme si taky debatu, kde budou padat následující otázky?
Jak zjistíme, že posttraumatická porucha vznikla ryze z jednání nebo z dalších 6 problémů? Jsou ji znalci schopni skutečně izolovat? Zásada in dubio pro reo soudci velí při pochybnosti stranit obžalovanému. Trestáme jednání nebo následky trestné činnosti? Pachatel dopad své trestné činnosti předem nezná. Chceme viníky přísně trestat nebo věříme v další šance?
Mají soudci mít nějaké návody, jak při vynesení trestu postupovat nebo je dobře, že mají volnou ruku? A nevadí nám pak že v jednom městě za stejnou trestnou činnost dostanu trest podmíněný, kdyžto v dalším nepodmíněný?

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky