Anotace:
Lekce seznamuje žáky s technikami politické mobilizace a polarizace v kampaních (slogany, symboly, nepřítel, cherry-picking, whataboutism). Součástí je i srovnání se současnou praxí v Indii, kde vládní strana využívá kulturní a náboženské rámce (hindutva) k oslovování voličů a mobilizuje masy na základě náboženství.
Žáci analyzují příklady sloganů, připravují férovou kampaň a hodnotí práci vrstevníků. Cílem je posílit mediální a občanskou gramotnost, etické uvažování a tříbit schopnost cílit na změnu kvality života, nikoli pouze posilovat emoce nepřátelství.
Cíle:
• rozpoznat základní mobilizační techniky (framing, polarizace, dogwhistle aj.),
• odlišit férové a neférové strategie politické komunikace,
• vyzkoušet si tvorbu vlastní férové kampaně,
• posílit schopnost kritické reflexe a peer-feedbacku,
• propojit téma občanské gramotnosti s aktuálními příklady.
Klíčová slova:
mobilizace, polarizace, rámec (framing), hrdost vs. pýcha, férová kampaň, etika, občanská gramotnost, politická komunikace.
Samostudium pro učitele:
Jiří Krejčík: Indie jako největší světová demokracie?
https://youtu.be/XsWkIdnSdFY
Ať už zvolíme kteroukoli z běžných definic demokracie, nejlidnatější země světa dlouhodobě vyvrací naše představy o tom, že demokratické zřízení se může rozvíjet pouze v bohatých společnostech. Navzdory nepříliš lichotivým rozvojovým statistikám Indie již od získání nezávislosti dokáže pravidelně organizovat svobodné volby, chránit základní práva svých občanů i udržovat trojí dělení moci.
Často proto bývá označována za největší světovou demokracii a v posledních letech dokonce sama sebe označuje za „matku demokracie“. Zároveň však můžeme pozorovat, že v zemi sílí autoritářské tendence a v mezinárodních žebříčcích se Indie pozvolna propadá. Jak se vůbec dá demokracie měřit? A je ta indická v něčem specifická? V prezentaci si představíme nejdůležitější rysy indického politického systému, vyvrátíme některé mýty o indické politice a ukážeme si, v čem je indický demokratický experiment dodnes unikátní.
Klíčové kompetence:
• kompetence k učení (rozpoznání technik, dovednost aplikace),
• kompetence k řešení problémů (tvorba férové kampaně, hledání alternativ),
• komunikativní kompetence (obhajoba postoje, prezentace pitch),
• kompetence sociální a personální (spolupráce v týmu, role),
• občanské kompetence (kritická mediální gramotnost, etické posuzování).
Doporučený věk:
14+
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 425.42 KB |
![]() | 257.14 KB |
![]() | 298.72 KB |
![]() | 344.28 KB |
![]() | 343.83 KB |
![]() | 6.55 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.