Anotace:
Výuková lekce seznamuje žáky a žákyně s pojmem sociální služby a se základní orientací v systému pomoci dětem a rodinám v náročných životních situacích. Prostřednictvím modelových příběhů se žáci učí rozlišovat formální a neformální sociální podporu, porozumět roli klíčových institucí (OSPOD, SAS, školní poradenské pracoviště, PMS, neziskové organizace) a aplikovat tyto poznatky na konkrétní situace. Lekce klade důraz na praktickou použitelnost, prevenci stigmatizace a posilování důvěry v pomoc.
Cíle:
Žáci/žákyně:
• pochopí, co jsou sociální služby a proč existují;
• rozliší formální a neformální sociální podporu;
• poznají hlavní instituce a organizace, které poskytují pomoc dětem a rodinám;
• dokážou na základě modelových situací vybrat vhodnou službu a odůvodnit volbu;
• získají základní orientaci v tom, kam se obrátit o pomoc (včetně krizových linek).
Samostudium pro učitele:
Prezentace od Martiny Řehákové – Role sociálních služeb
Doporučuje se, aby se vyučující před lekcí seznámil/a, veškeré podklady pro lekci máte v příloze:
• se základními typy sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb.;
• s rolí OSPOD dle zákona č. 359/1999 Sb. – najdete v PPT
• s místní sítí sociálních služeb (alespoň orientačně);
• s fungováním krizových linek (Linka bezpečí, Rodičovská linka).
Cílem samostudia není stát se odborníkem, ale být schopen/na:
• odpovědět na základní otázky žáků,
• korigovat mýty (např. „OSPOD bere děti“),
• bezpečně uzavřít diskusi, pokud se dotkne citlivých témat.
Klíčová slova:
sociální služby, sociální podpora, OSPOD, sociálně aktivizační služby, nízkoprahové služby, školní poradenské pracoviště, neziskové organizace, krizová pomoc, prevence, stigma
Doporučený věk:
12 +
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 324.57 KB | |
| 382.41 KB | |
| 368.31 KB | |
| 6.55 MB | |
| 8.44 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


