Anotace:
Tato sada tří propojených lekcí pomáhá žákům pochopit, co znamenala transformace české ekonomiky po roce 1989. Kombinuje témata z dějepisu, občanské výchovy i ekonomie a ekonomiky a nabízí tak hlubší vhled do období, kdy se naše země měnila z plánovaného hospodářství v tržní ekonomiku. Metodika si klade za cíl nejen přiblížit fakta, ale především pomoci žákům vcítit se do tehdejších dilemat a pochopit, že změna systému nebyla jen o svobodě, ale také o zodpovědnosti, nejistotě a dopadech na každodenní život. Metodika vychází z přednášky: Ondřej Ševeček: Rok 1989 – revoluce ekonomiky: od plánu k trhu (odkaz níže, spolupráce s FÚ AV), dělí se na 3 lekce.
Lekce 1 – Pětiletky
– žáci se seznámí s tím, jak fungovala ekonomika centrálně plánovaného státu – jak vypadaly pětiletky, kdo rozhodoval o výrobě a co to znamenalo pro každodenní život lidí.
Lekce 2 – Trh v praxi (liberalizace, privatizace, restituce)
– žáci vstupují do rolí rodin, investorů nebo restituentů a skrze hrané scénáře zažívají dopady změn na konkrétní lidi.
Lekce 3 – Dnešní krize a otázky veřejného vs. soukromého
– žáci řeší modelové krize (sucho, pandemie, kolaps banky, krach médií) a diskutují, jakou roli mají stát, soukromý sektor a veřejný zájem.
RVP oblasti pokryté lekcemi:
• Dějepis (moderní české dějiny)
• Občanský a společenskovědní základ (ekonomie, stát a správa)
• Člověk a svět práce (hospodářství)
• Mediální výchova a výchova k občanství
Cíle:
• Žáci porozumí principům plánované ekonomiky v Československu, jejím omezením a dopadům na každodenní život.
→ Ověření: Aktivita s pětiletkami – rozhodovací hra, analýza nerealistických plánů, diskuze o pocitech z nesplnitelných úkolů. Skupinová práce nad PL a zpětná vazba po každé části.
• Žáci pochopí základní principy transformace k tržní ekonomice po roce 1989 a její hlavní kroky (liberalizace cen, restituce, privatizace).
→ Ověření: Práce s pracovním listem „Transformace“, analýza výroků z videa Paměti národa, role v debatě o jednotlivých krocích (ministerstvo, občané, pamětníci).
• Žáci si uvědomí rozdílné dopady ekonomické transformace na různé skupiny obyvatel.
→ Ověření: Aktivita „Čekárna“ – hraní rolí s postavami (horník, podnikatel, disident…), závěrečná reflexe: kdo souhlasil s kým, kdo koho nechápal, kdo byl zranitelný.
• Žáci dokážou rozlišit mezi veřejným a soukromým sektorem a reflektovat, jaký význam má vlastnictví klíčových služeb v době krize.
→ Ověření: Aktivita „Krize a stát“ – skupiny rozhodují o privatizaci, pak čelí konkrétním krizovým scénářům. Diskuze nad možnostmi zásahu státu a revize rozhodnutí.
• Žáci srovnají modelové situace s realitou v ČR a vyvodí závěry o současné podobě role státu.
→ Ověření: Závěrečná část lekce – „Reality check“, žáci zjišťují, jak fungují dané oblasti dnes (energetika, zdravotnictví, banky, média…), porovnávají s vlastním modelem a reflektují důsledky.
• Žáci rozvíjejí schopnost uvažovat v souvislostech, přijímat různá stanoviska, přemýšlet o spravedlnosti a důsledcích ekonomických rozhodnutí.
→ Ověření: Průběžné diskuze, práce v rolích, sebereflexe po aktivitách (např. formulace názorů: „Změnil/a bych rozhodnutí, protože…
Klíčová slova:
centrálně plánovaná ekonomika, pětiletka, transformace, liberalizace cen, restituce, malá privatizace, velká privatizace, kupónová knížka, spekulace / vytunelování, tržní ekonomika, veřejný vs. soukromý sektor, krize a odpovědnost státu, ekonomická spravedlnost, nerovnost a dopady transformace.
Samostudium pro učitele:
Ondřej Ševeček: Rok 1989 – revoluce ekonomiky: od plánu k trhu
https://www.youtube.com/watch?v=-0UIgeiU8Ko
Přednáška doc. Michala Ševečka nabízí srozumitelný a kritický pohled na ekonomickou transformaci Československa po roce 1989. Vysvětluje klíčové pojmy jako privatizace, kupónová knížka nebo liberalizace cen, a zasazuje je do širších souvislostí tehdejších politických a ekonomických rozhodnutí.
Ukazuje na obtížnost a rozpornost přechodu z centrálně plánované ekonomiky na tržní systém a připomíná, že transformace nebyla jen technický proces, ale i zásadní společenská změna, která měla dopady na každodenní život lidí. Přednáška se dotýká i otázek spravedlnosti, odpovědnosti státu a nerovností, které po roce 1989 vznikly.
Doporučený věk:
14 +
Délka:
Dle výběru aktivit
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 313.48 KB |
![]() | 306.66 KB |
![]() | 352.96 KB |
![]() | 427.79 KB |
![]() | 411.41 KB |
![]() | 2.94 MB |
![]() | 680.36 KB |
![]() | 289.15 KB |
![]() | 14.09 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.