Co vlastně znamená společenská soudržnost? (Spolupráce s Filosofickým ústavem AV)

Anotace:

„Společenská soudržnost“ se dnes skloňuje při každé krizi — ale co přesně znamená a komu skutečně prospívá? Lekce žáky přivede k tomu, že pojem není neutrální: má různé podoby i rizika, a proto je potřeba klást tři jednoduché otázky — soudržnost kolem čeho, pro koho a koho vylučuje — a umět odlišit dobrovolné semknutí od vynucené jednoty. Na scénářích uvidí, že soudržnost může být hybnou silou demokracie a spolupráce, ale také nástrojem nátlaku (např. nacistická či autoritářská společnost), takže sama o sobě není měřítkem dobra.
Lekce pracuje s hodnotovým rámcem rovnost – solidarita – pluralita – společné dobro a vede k tvorbě společné mapy toho, co dává soudržnosti smysl i hranice.
Součástí je i aktivita „Kdo by nám pomohl?“, která na příkladech EU, Rady Evropy, OECD a OSN ukáže, že různí aktéři pojem naplňují odlišně a podle toho navrhují i řešení.
Výsledkem je srozumitelný kompas pro celospolečenskou debatu, která může začít otázkou: Je-li lékem na polarizaci soudržnost, co tím vlastně říkáme?

Lekce může sloužit jako celek nebo si vyberte úkoly, které vnímáte jako vhodné pro vaše žáky.

 

Cíle:
● Pochopit, že soudržnost sama o sobě není měřítkem dobra; záleží na hodnotách, prostředcích a dopadech.
● Umět kriticky číst politické výroky o „potřebě větší soudržnosti“.
● Rozlišit dobrovolnou vs. vynucenou soudržnost a jejich důsledky.
● Propojit pojem soudržnosti s rámcovými hodnotami (rovnost, solidarita, pluralita, společné dobro).
● Uplatnit argumentaci na aktuálních příkladech z veřejného života.


Klíčová slova:

společenská soudržnost; hodnoty; rovnost; solidarita; pluralita; společné dobro; exkluze/vylučování; demokracie; autoritářství; public policy; kritické myšlení

 

Samostudium pro učitele:
Petr Urban: Kriticky o společenské soudržnosti?

https://www.youtube.com/watch?v=slxc7zbDR0A
Jak posilovat soudržnost společnosti v době krize, rostoucí polarizace a rozpadu tradičních hodnot? Pojem společenské soudržnosti se stal často skloňovaným pojmem politických analýz a strategií, které upozorňují na rizika oslabující společenské soudržnosti a volají po nápravě. Co je ale vlastně společenská soudržnost? Proč je vůbec žádoucí? A je něčím hodnotným sama osobě, nebo kvůli tomu, že přispívá k dosažení jiného dobra? Cílem přednášky je poukázat na četná úskalí, nejasnosti a rozpory, do kterých se pojem společenské soudržnosti zaplétá jak ve společenskovědním, tak i politickém diskurzu. Bližší analýza způsobů, jak je tento pojem v obou vzájemně propojených diskurzech užíván, odhalí jeho skrytá rizika a naznačí důvody, proč se tomuto pojmu raději vyhnout.

Klíčové kompetence:

kompetence občanské; komunikativní; sociální a personální; k řešení problémů; k učení; pracovní (spolupráce v týmu)

Doporučený věk:

15+ (SŠ), využitelné i v posledních ročnících ZŠ podle úpravy zadání

 

YouTube video: 
Petr Urban: Kriticky o společenské soudržnosti?
Petr Urban: Kriticky o společenské soudržnosti?
Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky