Evropská unie

Být novinářem v...

Milí učitelé, otevřeli jste si balíček, který jsme dávali dohromady přes půl roku. Nápad vznikl z potřeby přiblížit žákům fungování politických systémů v jiných zemích. Stále nám v mediálním prostoru chybí více zahraničního zpravodajství. Tuzemské problémy jsou jistě důležité, ale mají své přes hraniční, popřípadě mezinárodní kontexty. Jak moudře Bible praví: „Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ?“ (Mt 7,3)... aneb Někdy se příčiny, následky a řešení hledají líp na něčem, co se nás bezprostředně netýká.
Vybrali jsem pro Vás země: Slovensko, Polsko, Bělorusko.
Země, které se od sebe liší historií i současností a v budoucnu je pravděpodobné, že se jejich vývoj bude oddalovat ještě více. Přesto jsou to země, kde můžeme sledovat
jevy, které známe buď z naší minulosti, současnosti a kterým by bylo dobré se vyhnout. Přes příběhy novinářů, novin nebo televizních stanic vám prostřednictvím přednášek a lekcí ukážeme, o které jevy jde. Můžete se těšit na přednášku Petera Bárdyho (šéfa Jána Kuciaka), Andreje Poleščuka, Dany Drábové nebo např. Vítka Dostála z Asociace pro mezinárodní otázky).
Lekce jsou vytvářené tak, že je zvládne použít i učitel/ka, který/á nemá hluboké politicko-historické znalosti o jednotlivé zemi. A nebojte, v přednášce najdete vše, co byste potřebovali k diskuzi s žáky. K přednáškám, jak již bývá naším dobrým zvykem, jsme pro Vás vytvořili autorské lekce přímo do hodin, které si můžete jakkoliv upravit, popřípadě použít jen část, text,
ukázku, prezentaci. Jedná se vždy o aktuální vstupy do politických situací jednotlivých zemí skrze optiku médií, v přednášce vždy dostanete i historický kontext. Na konci kapitol i publikace
najdete linky na starší lekce, popřípadě přednášky se souvisejícím tématem. Závěr věnujeme starším lekcím a přednáškám týkajících se našeho mediálního
prostoru, balíček obsahuje i lekce k Ukrajině, které vytvořili naši zkušení didaktici, spojujícím motivem budou opět média.
 

Pokud Vám naše činnost dává smysl, prosím podpořte nás:
https://www.obcankari.cz/podporte-nas

Jak pomáháme? EU a Ukrajina

Volby do Evropského parlamentu jsou vždy příležitostí, abychom žákům zvědomili, čím se Evropská unie zabývá. V rámci této lekce se zaměříme na bohužel stále aktuální téma války na Ukrajině. Na několika konkrétních příkladech si představíme, co jsme pro Ukrajinu a její občany udělali.

Česko digitální vs. Právo na analog

Anotace:

Žáci se seznámí s argumenty dvou protistran v procesu digitalizace služeb veřejné správy. Lekce žáky blíže seznámí i se službami veřejné správy. V lekci se jedná o proces povinné digitalizace služeb veřejné správy, upozorníme, že nic takového se u nás neděje (i když s malými výjimkami, např. daňové přiznání firem). Cílem je vystavěn argument a umět pracovat s argumentem protistrany formou dialogu.

Předsudečné násilí

Anotace:

V rámci lekce se žáci seznámí s podstatou předsudečného násilí, proč je pro společnost nebezpečné a jak je zakotveno v trestním zákoníku. Lekce vychází z přednášky Kláry Kalibové, kterou máte v odkazu níže. V rámci pracovních listů se zaměřujeme na aktiální útoky pro ukrajinskou a ruskou národnost.

V rámci lekce můžete naplnit očekávaný výstup z RVP: rozlišuje trestný čin a přestupek, vymezí podmínky trestní postižitelnosti občanů a uvede příklady postihů trestné činnosti. https://in-ius.cz

Právní stát - vzdělávací balíček

Milí učitelé, milé učitelky, právě jste si otevřeli balíček, který se věnuje právnímu státu. Sousloví právní stát se poslední dobou v médiích objevuje stále častěji. Udržování právního státu je základem možnosti setrvat ve společenství EU. Také se ptáte, co je jeho obsahem? Jaké jsou základní podmínky fungování právního státu? My jsme se v rámci našeho nového balíčku pokusili hledat odpovědi. Nenechte se mýlit, nečeká vás pouze kritika států V4, ale například přednáška Ladislava Cabady se kouká na téma optikou všech států EU.
Následně se naše lekce i přednášky (Vít Dostál, Pavlína Janebová - AMO) věnují Polsku a Maďarsku. Součástí balíčku je i překlad výroční zprávy stavu právního státu v rámci zemí EU, dokumentu, který každoročně vydává Evropská komise.

Arnold jede do Bruselu

Nabízíme Vám interaktivní výukový program o EU pro žáky ZŠ. Výukový program určený pro základní školy nabízí propojení četných interaktivních metod tak, aby se žáci zábavnou a efektivní formou seznámili s Evropskou unií, především důvody jejího vzniku i současnou činností a fungováním.

Nezávislé soudnictví jako základ právního státu

Anotace:

Žáci pomocí fiktivní země pronikají do systému, který nezajišťuje dělbu moci a snaží se podmanit si soudnictví. Země je volně inspirována situací v Polsku, ale o Polsko se nejedná. Doporučujeme zhlédnout přednášku Víta Dostála, budete moci díky ní užít konkrétních příkladů.

Součást balíčku Právní stát: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-pravni-stat-vzdelavaci-balicek

Přednáška: Vít Dostál : Polské problémy s právním státem
https://www.youtube.com/watch?v=E2u9RJ4D3UQ

Vít Dostál 
je výkonným ředitelem AMO, odborně se zaměřuje na českou zahraniční a evropskou politiku, středoevropskou spolupráci a polskou zahraniční i vnitřní politiku. Vít Dostál s Asociací spolupracuje od roku 2006. Je autorem a editorem řady publikací věnovaných české zahraniční politice a střední Evropě. Vystupuje na konferencích a v médiích.
V roce 2017 ukončil dizertační práci na téma: „Paradiplomacie českých krajů“ doktorský program Evropských studií na Masarykově univerzitě v Brně. Absolvoval studijní a pracovní stáže ve Varšavě a Bruselu.  Tweety od uživatele @VitDostal

Mediální krajina v Maďarsku (Balíček Právní stát)

Lekce žáky provede přepisem mediální krajiny v Maďarsku. Svobodná média jsou základem férovější politické soutěže, jejich ovládnutí rozkládá právní stát, protože do jednotlivých institucí jsou voleni, popřípadě jmenování nikoli ti nejschopnější, ale ti nejloajálnější, protože neexistují žádné silnější kritické hlasy proti vládě. Žáci pracují s videem i textovými materiály a vyhledávají a vysvětlují změny, které se v oblasti medií v Maďarsku v posledních letech staly.
Lekce vznikla na základě přednášky a publikace. Není nutné je procházet, lekce funguje i tak, ale připomínáme, že učitel by měl být i odborníkem.

Přednáška: Pavlína Janebová: Maďarská cesta od demokracie k hybridnímu režimu

https://www.youtube.com/watch?v=07YgzPxbZQg

Stav demokracie v Polsku a jeho odraz v médiích

Lekce je součástí vznikajícího balíčku Být novinářem v ... ZDE

Myšlenka celé publikace je ukázat skrze příběhy novinářů, novin, televizních stanic stav celého politického systému vybraných zemích (Slovensko, Polsko a Bělorusko), zároveň reakci občanské společnosti a v případě Běloruska i represivních složek. Lekce, kterou jste si otevřeli, se zabývá Polskem. Stalo se naším dobrým zvykem k lekcím vždy dávat i přednášky, protože veříme, že dobrý učitel/ka, je vzdělaný/á učitel, který/á se snaží znát a chápat. K Polsku máme hned 3 přednášky, všechny s Vítkem Dostálem. (2 kratší pro ty z vás, kteří mají méně času a pak jedna delší pro ty, co jezdí do školy např. vlakem). 

Anotace lekce (autor Jan Kubíček):

Cílem této lekce si uvědomit vztah právního státu a jeho odraz na mediální scéně, v tomto případě v Polsku. Polská společnost je hluboce názorově rozdělená v mnoha oblastech, což se právě na mediální scéně projevuje. Zároveň tato lekce ukazuje tlak, který vládní strana dokáže vyvinou na média a ovlivnit tak oběh a rámování některých informací.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky