Anotace:
V této aktivitě se žáci stanou jazykovými detektivy, kteří zachytili záhadnou zprávu z neznámého zdroje – umělé inteligence (jazykového modelu). Jejich úkolem je odhalit skutečný význam zprávy, prověřit její spolehlivost a rozhodnout, zda se podle ní dá jednat. Během vyšetřování projdou třemi stanovišti, na kterých zažijí klíčové principy fungování jazyka, filozofie jazyka a práce s jazykovými modely.
Cíle:
• Porozumět tomu, že význam slov závisí na kontextu.
• Zažít problém „ztraceného významu“ (symbol-grounding)
• Ukotvit si, že význam nemusí nutně spoléhat pouze na spojení s vnějším světem, ale na kvalitu a dostatečnost dat.
• Rozvíjet kritické myšlení při hodnocení výstupů AI.
• Umět navrhnout, jak ověřit spolehlivost informací z AI v běžném životě.
Klíčová slova:
kontext, význam, symbol-grounding, jazykové modely, kritické myšlení, ověřování informací
Samostudium pro učitele:
Vít Gvoždiak: Jazykové modely a jazykové porozumění:
https://youtu.be/ebkOeGCuXhQ
Přednáška se věnuje různým postojům při hledání odpovědi na otázku, zda a za jakých podmínek můžeme připustit, že stroj (zejména pak současné velké jazykové modely) mohou rozumět jazykovým výpovědím a textům, případně smysluplné výpovědi a texty také produkovat. Kromě nástinu základních přístupů k možnostem strojového porozumění jazyku v druhé polovině 20. století přednáška představí také aktuální debaty, hlavní pozice a argumenty pro/proti schopnostem umělé inteligence smysluplně používat jazyk. V čem se jazykové modely vyrovnají člověku? A v čem selhávají? A co tato zjištění mohou říct o lidských jazykových schopnostech či dokonce o našem chápání/poznání mechanismů jazyka a jazykových výpovědi a textů?
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 387.85 KB | |
| 329.61 KB | |
| 330.65 KB | |
| 6.61 MB | |
| 9.79 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


