Mise: Jazykoví detektivové zkoumají jazykové modely (Spolupráce s Filosofickým ústavem AV)

Anotace:

V této aktivitě se žáci stanou jazykovými detektivy, kteří zachytili záhadnou zprávu z neznámého zdroje – umělé inteligence (jazykového modelu). Jejich úkolem je odhalit skutečný význam zprávy, prověřit její spolehlivost a rozhodnout, zda se podle ní dá jednat. Během vyšetřování projdou třemi stanovišti, na kterých zažijí klíčové principy fungování jazyka, filozofie jazyka a práce s jazykovými modely.

 

Cíle:

• Porozumět tomu, že význam slov závisí na kontextu.
• Zažít problém „ztraceného významu“ (symbol-grounding)
• Ukotvit si, že význam nemusí nutně spoléhat pouze na spojení s vnějším světem, ale na kvalitu a dostatečnost dat.
• Rozvíjet kritické myšlení při hodnocení výstupů AI.
• Umět navrhnout, jak ověřit spolehlivost informací z AI v běžném životě.

Klíčová slova:

kontext, význam, symbol-grounding, jazykové modely, kritické myšlení, ověřování informací

Samostudium pro učitele:

Vít Gvoždiak: Jazykové modely a jazykové porozumění:

https://youtu.be/ebkOeGCuXhQ
Přednáška se věnuje různým postojům při hledání odpovědi na otázku, zda a za jakých podmínek můžeme připustit, že stroj (zejména pak současné velké jazykové modely) mohou rozumět jazykovým výpovědím a textům, případně smysluplné výpovědi a texty také produkovat. Kromě nástinu základních přístupů k možnostem strojového porozumění jazyku v druhé polovině 20. století přednáška představí také aktuální debaty, hlavní pozice a argumenty pro/proti schopnostem umělé inteligence smysluplně používat jazyk. V čem se jazykové modely vyrovnají člověku? A v čem selhávají? A co tato zjištění mohou říct o lidských jazykových schopnostech či dokonce o našem chápání/poznání mechanismů jazyka a jazykových výpovědi a textů?

ZDROJ OBRÁZKU

YouTube video: 
Vít Gvoždiak: Jazykové modely a jazykové porozumění
Vít Gvoždiak: Jazykové modely a jazykové porozumění
Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky