„Jak se chránit v digitálním světě“? Spolupráce s neziskovkou Volonté

Cyklus „Jak se chránit v digitálním světě“ pomáhá žákům pochopit, jak funguje digitální prostředí, sociální sítě a data, která o sobě každý den sdílíme.
Ve 3 blocích žáci poznávají, jak mohou být technologie užitečné, ale i nebezpečné, pokud se používají bez rozmyslu. Cílem je rozvíjet zodpovědnost, kritické myšlení a schopnost chránit sebe i druhé v online světě.
V první lekci „Data – kdo je má a k čemu?“ se žáci učí, že data nejsou jen čísla, ale informace, které mají ekonomickou, politickou i osobní hodnotu. Porovnávají, jak se data využívají a jak mohou být zneužívána – ve světě byznysu, při volbách nebo státem.
Druhá lekce „Rizika sociálních sítí“ přináší příběhy ze života, v nichž se objevují témata kyberšikany, sextingu, groomingu nebo falešných profilů. Žáci se učí rozeznat rizikové situace, reagovat na ně a přemýšlet o dopadech vlastního chování.
V třetí lekci „Jak se chránit – digitální hygiena a prevence“ si žáci sestavují vlastní plán bezpečného online chování. Přemýšlejí, jaké mají zvyky, kolik času tráví online, a hledají rovnováhu mezi soukromím a sdílením.

Cíle:

Žáci rozpoznají, jaké příležitosti a rizika přináší digitální svět, jak fungují data, algoritmy a sociální sítě, a naučí se chránit své soukromí a digitální identitu.
V závěru dokážou kriticky vyhodnotit, kdy je sdílení bezpečné a kdy může vést k manipulaci nebo zneužití.

Samostudium pro učitele:

Podklady připravil Pavel Rakušan z neziskovky Volonté (viz příloha)

Klíčová slova:

data; algoritmy; digitální stopa; soukromí; cookies; kyberšikana; grooming; sexting; falešné profily; rizikové chování; digitální hygiena; prevence; digitální rovnováha; kritické myšlení; manipulace; bubliny; sociální sítě; bezpečné návyky; GDPR

Klíčové kompetence:

• Kompetence k učení: žák porovnává informace, propojuje je, vyvozuje závěry.
• Kompetence komunikativní: žák vyjadřuje své názory kultivovaně, reaguje na názor druhého.
• Kompetence sociální a personální: žák rozpoznává rizikové situace a umí požádat o pomoc.
• Kompetence občanské: chápe dopady digitálního chování na společnost, lidská práva a soukromí.
• Kompetence pracovní/digitální: používá technologie bezpečně, odpovědně a s kritickým odstupem.

 

cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky