Mýty, které nás tvoří – Od Gilgameše ke Skywalkerovi

Anotace:
Od Ježíše po Harryho Pottera – co spojuje hrdiny všech časů?
Ponořte se s žáky do lekce, která propojuje staré mýty s moderními filmy. Proč se tolik příběhů – od Matrixu přes Hvězdné války až po Lvího krále – řídí stejným vypravěčským vzorcem? Jakou roli v tom hraje psychoanalýza, archetypy a mytologie?
Joseph Campbell, Otto Rank i C. G. Jung ukazují, že cesta hrdiny není jen dobrodružství, ale i hluboká proměna ega a symbolický návrat k sobě. A co víc – nechybí ani téma hrdinky nebo selhávajícího hrdiny.
Lekce nabízí originální pracovní listy, skupinovou práci, kreativní výzvy i prostor pro srovnání hrdinů napříč kulturami.
Skvělý způsob, jak probudit v žácích otázky o světě, kultuře – i o nich samých.

Cíle:

Porozumět základnímu vzorci hrdinského příběhu a jeho variantám
• Žáci si osvojí klíčové prvky hrdinského narativu:
výzva – zkouška – proměna – návrat
• Pochopí, proč se tento příběhový vzorec opakuje napříč kulturami a dějinami.
Proč dnes?
Hrdinské příběhy nejsou jen zábava – odrážejí výzvy, růst a hledání smyslu. Pomáhají mladým lidem chápat i vlastní život jako cestu se smyslem.

Seznámit se s badatelskými přístupy ke stavbě příběhu
• Žáci poznají hlavní teoretiky a jejich modely:
Otto Rank, Lord Raglan, Vladimir Propp, Joseph Campbell, Jean-Joseph Goux.
Proč dnes?
Ve světě přehlceném příběhy (od TikToku po Netflix) je důležité umět rozpoznat archetypy, vzorce a významy – klíčová dovednost mediální gramotnosti a kritického myšlení.

Aplikovat teorie na konkrétní (popkulturní) příběhy
• Žáci analyzují známé příběhy (např. Harry Potter, Mulan, Matrix).
• Porovnávají různé teoretické přístupy na praktických příkladech.
Proč dnes?
Příběhy nejsou jen pasivní zábava – ovlivňují naše hodnoty, identitu a porozumění světu. Učit se je číst hlouběji znamená lépe rozumět i sobě.

Uvažovat nad tím, kdo je hrdina a co je to hrdinství dnes
• Žáci, jak vnímají hrdinství.
• Diskutují, jak se mění představa hrdiny v dnešní společnosti.
Proč dnes?
V době psychické zátěže a tlaků na výkon je důležité ukázat mladým lidem, že hrdinou může být každý, kdo vytrvá a hledá smysl – i bez magie a slávy.

Otevřít téma ženského hrdinství
• Žáci zkoumají, jak vypadá hrdinství z ženské perspektivy.
• Zviditelňují ženské hrdinky, jejich výzvy a způsoby jednání.
Proč dnes?
Kdo ovládá příběhy, určuje, co je možné. Zviditelnění ženského hrdinství dává sílu i těm, kdo se v tradičních vzorcích nenašli.

Propojit hrdinský příběh s iniciačními rituály a vývojem života
• Žáci hledají souvislost mezi strukturou příběhu a přechodovými rituály (dospívání, zkoušky, ztráty…).
• Učí se rozpoznávat vlastní „hrdinské etapy“.
Proč dnes?
I když tradiční rituály mizí, potřeba uznat změnu a růst zůstává. Hrdinské příběhy pomáhají mladým lidem chápat vlastní přechody a krize jako přirozenou součást života.

Samostudium pro učitele:

Mgr. Jan A. Kozák, PhD: Příběh hrdiny v mýtu a pohádce:
https://youtu.be/DUqbTBe4gwM

Anotace přednášky:
Přednáška se věnuje fenoménu hrdinského příběhu jako kulturně univerzálnímu vzorci, který je přítomen v mytologii, pohádkách, literatuře i popkultuře od starověkého eposu o Gilgamešovi až po filmy jako Star Wars, Harry Potter či Hunger Games. Přednášející představuje teoretické přístupy klíčových badatelů a ukazuje, že tento typ příběhu sdílí napříč kulturami pozoruhodné strukturální rysy, které lze analyzovat, srovnávat a využívat ve výuce i seberozvoji.

Klíčová slova:

hrdina, hrdinka, mýtus, archetyp, vyprávění, monomýtus, výzva, proměna, iniciace, Campbell, Propp, Rank, Raglan, příběhová struktura, pohádka, popkultura

Klíčové kompetence:

• Kompetence k učení – žák porovnává informace z různých zdrojů, propojuje nové poznatky se svými zkušenostmi.
• Kompetence k řešení problémů – analyzuje strukturu příběhu, hledá souvislosti a uplatňuje je v novém kontextu.
• Kompetence komunikativní – vyjadřuje své názory, prezentuje výsledky práce skupiny, rozvíjí slovní zásobu v oblasti vyprávění a interpretace.
• Kompetence sociální a personální – spolupracuje ve skupině, respektuje různé pohledy na pojetí hrdinství.
• Kompetence občanské – reflektuje hodnoty a postoje hrdinů a hrdinek, vnímá rozmanitost projevů hrdinství i jeho etický rozměr.
• Kompetence pracovní – naplánuje si postup práce, rozvrhne úkoly ve skupině, dokončí zadané úkoly.

Doporučený věk:

13 +

 

YouTube video: 
Mgr. Jan A. Kozák, PhD: Příběh hrdiny v mýtu a pohádce:
Mgr. Jan A. Kozák, PhD: Příběh hrdiny v mýtu a pohádce:
PřílohaVelikost
PDF icon Hrdina - metodika409.51 KB
PDF icon Otto Rank450.58 KB
PDF icon Lord Raglan329.25 KB
PDF icon Vladimír Propp293.29 KB
PDF icon Joseph Campbell1.22 MB
PDF icon Reflexe - Závěrečný list323.67 KB
PDF icon PPT k lekci - Hrdinové2.12 MB
Soubor PPT k přednášce11.74 MB
Spolupráce s Pale Fire Capital
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky