Anotace:
Lekce nabízí učitelům bezpečný prostor pro sdílení, nácvik postupů a získání jistoty v situacích, kdy do výuky nebo třídního života vstoupí téma návykového chování – u žáka nebo v jeho rodině.
Nejde o to z učitele dělat terapeuta.
Cílem je, aby pedagog:
• věděl, jak bezpečně reagovat v prvním kontaktu,
• uměl rozpoznat hranici ohrožení dítěte,
• dokázal předat situaci dál a nebyl na ni sám.
Lekce pomáhá posílit taky jednu důležitou myšlenku z praxe: zdánlivě malá, lidská reakce učitele může být pro žáka klíčová.
Cíle:
• posílit jistotu pedagogů při kontaktu se žákem, který sdílí závažné téma
• znát základní rámec krátké intervence a její limity
• umět vyhodnotit, kdy a kam předat situaci
• orientovat se ve službách a mapě pomoci
• nacvičit si reakce na modelové situace z praxe
• podpořit vnitřní pohodu a kompetenci učitele – „Nemusím být na všechno sám.“
Samostudium pro učitele:
Přednáška Mgr. Lukáše Vernera (psychoterapeut a rodinný terapeut)
Systém péče v oblasti návykového chovaní v ČR, trendy, prevence (Volonté)
https://www.youtube.com/watch?v=zSOeB2ghPQM
Přednáška Lukáše Vernera představuje systém péče v oblasti návykového chování v ČR a ukazuje, že závislost není morální selhání, ale způsob, jak lidé hledají úlevu od bolesti, nudy či stresu. Popisuje služby od prevence přes léčbu až po následnou péči a zdůrazňuje důležitost mezioborové spolupráce. Upozorňuje na aktuální trendy (HHC, kratom, online závislosti), i na limity systému – např. čekací lhůty nebo nízkou dostupnost péče. Zvláštní pozornost věnuje roli školy: bezpečný rozhovor, nemoralizování, včasná intervence a znalost možností pomoci.
Klíčová slova:
krátká intervence, bezpečný rozhovor, mlčenlivost vs. ohrožení, oznamovací povinnost, mapa pomoci, adiktologické služby, prevence, spolupráce ve škole, důvěra, první kontakt, sebepoškozování, kratom, nikotinové sáčky, rodičovská závislost
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 362.7 KB | |
| 293.47 KB | |
| 330.9 KB | |
| 6.56 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


