Téma rozpočtu se nyní živě řeší, zkuste si s žáky simulovat, jak se rozpočet tvoří. Veškteré podklady máte připravené níže.
Anotace: Žáci si na vlastní kůži vyzkouší, jak funguje sestavování státního rozpočtu vládou. V rolích ministrů se snaží rozdělit omezený objem peněz mezi různé resorty. Zjišťují, že rozpočet není jen tabulka čísel, ale zrcadlo hodnot a priorit společnosti, toho, co vláda považuje za nejdůležitější: bezpečí, zdraví, vzdělání, solidaritu nebo životní prostředí.
Cílem je zažít proces vyjednávání, poznat složitost politických rozhodnutí a uvědomit si, že každé rozhodnutí „kam peníze půjdou“ znamená, že jinde peníze chybí. Aktivita zároveň rozvíjí finanční i občanskou gramotnost, schopnost argumentace, empatie, týmové spolupráce a respektu k odlišným postojům.
Cíle:
• pochopí, z čeho se skládá státní rozpočet a jak vzniká,
• vysvětlí, že rozpočet je nástroj politických priorit a hodnot vlády,
• uvědomí si, že veřejné finance jsou omezené a vyžadují kompromis,
• rozpozná, jak se střetávají různé zájmy (bezpečnost, sociální jistoty, ekonomika, vzdělání, příroda),
• zažije proces vyjednávání ve skupině,
• rozvíjí schopnost argumentovat, naslouchat, rozhodovat a hledat konsensus.
Samostudium pro učitele:
Lekce může fungovat samostatně (1 vyučovací hodina) nebo jako součást tématu „Stát a hospodářství“ / „Veřejné finance“.
Klíčová je reflexe – žáci mají pochopit, že za každým rozhodnutím o penězích stojí určité hodnoty (bezpečí, solidarita, vzdělání, svoboda, udržitelnost).
Klíčová slova:
rozpočet, státní finance, přerozdělování, vláda, hodnoty, priority, kompromis, ministerstva, daně, výdaje, občanská společnost
Klíčové kompetence:
• Kompetence k učení – žák chápe souvislosti mezi ekonomickými rozhodnutími a fungováním státu.
• Kompetence k občanství – rozumí principům veřejných financí, vnímá rozpočet jako nástroj společenské odpovědnosti.
• Kompetence komunikativní – dokáže formulovat, obhájit a argumentačně podpořit svůj názor.
• Kompetence sociální a personální – spolupracuje ve skupině, naslouchá ostatním, hledá kompromis.
• Kompetence k řešení problémů – analyzuje situaci s omezenými zdroji a hledá vyvážené řešení.
Doporučený věk:
14 +
Délka:
1 – 2 hodiny
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 6.55 MB | |
| 341.74 KB | |
| 537.12 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


