Rozpočet pod lupou: komu přidat, komu ubrat – a co to o nás vypovídá?

Téma rozpočtu se nyní živě řeší, zkuste si s žáky simulovat, jak se rozpočet tvoří. Veškteré podklady máte připravené níže. 

Anotace: Žáci si na vlastní kůži vyzkouší, jak funguje sestavování státního rozpočtu vládou. V rolích ministrů se snaží rozdělit omezený objem peněz mezi různé resorty. Zjišťují, že rozpočet není jen tabulka čísel, ale zrcadlo hodnot a priorit společnosti, toho, co vláda považuje za nejdůležitější: bezpečí, zdraví, vzdělání, solidaritu nebo životní prostředí.
Cílem je zažít proces vyjednávání, poznat složitost politických rozhodnutí a uvědomit si, že každé rozhodnutí „kam peníze půjdou“ znamená, že jinde peníze chybí. Aktivita zároveň rozvíjí finanční i občanskou gramotnost, schopnost argumentace, empatie, týmové spolupráce a respektu k odlišným postojům.

 

Cíle:

• pochopí, z čeho se skládá státní rozpočet a jak vzniká,
• vysvětlí, že rozpočet je nástroj politických priorit a hodnot vlády,
• uvědomí si, že veřejné finance jsou omezené a vyžadují kompromis,
• rozpozná, jak se střetávají různé zájmy (bezpečnost, sociální jistoty, ekonomika, vzdělání, příroda),
• zažije proces vyjednávání ve skupině,
• rozvíjí schopnost argumentovat, naslouchat, rozhodovat a hledat konsensus.

Samostudium pro učitele:

Lekce může fungovat samostatně (1 vyučovací hodina) nebo jako součást tématu „Stát a hospodářství“ / „Veřejné finance“.
Klíčová je reflexe – žáci mají pochopit, že za každým rozhodnutím o penězích stojí určité hodnoty (bezpečí, solidarita, vzdělání, svoboda, udržitelnost).

Klíčová slova:

rozpočet, státní finance, přerozdělování, vláda, hodnoty, priority, kompromis, ministerstva, daně, výdaje, občanská společnost


Klíčové kompetence:

• Kompetence k učení – žák chápe souvislosti mezi ekonomickými rozhodnutími a fungováním státu.
• Kompetence k občanství – rozumí principům veřejných financí, vnímá rozpočet jako nástroj společenské odpovědnosti.
• Kompetence komunikativní – dokáže formulovat, obhájit a argumentačně podpořit svůj názor.
• Kompetence sociální a personální – spolupracuje ve skupině, naslouchá ostatním, hledá kompromis.
• Kompetence k řešení problémů – analyzuje situaci s omezenými zdroji a hledá vyvážené řešení.

Doporučený věk:

14 +

Délka:

1 – 2 hodiny

 

PřílohaVelikost
Soubor PPT - rozpočet6.55 MB
PDF icon Jak na lekci_ Rozpočet341.74 KB
PDF icon Kartičky ministerstev537.12 KB
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky