Strategická a krizová komunikace ve škole – Jak jsme připraveni?

Anotace:

Žáci si formou týmové práce, analýzy a reflexe uvědomují rozdíl mezi strategickou komunikací (co děláme předem, abychom byli připraveni) a krizovou komunikací (co děláme v okamžiku, kdy situace nastane).
Učí se rozpoznat, jak škola reaguje v mimořádných situacích, kdo komunikuje, jaké informace se sdělují a jak se udržuje klid a důvěra.
Cílem je zjistit, na jaké typy krizí je škola reálně připravena, jaké má strategie, kontakty, plány a role rozdělené, a co je potřeba dopracovat nebo aktualizovat.

Cílem je pochopit, že každá mimořádná událost vyžaduje jiný způsob komunikace,
ale vždy platí zásada KLID – KONTROLA – KOOPERACE.

 

Výčet modelových situací, se kterými žáci pracují:
Každá skupina dostane jednu z níže uvedených situací a zpracuje ji ve třech rolích: (koordinátor, analytik, kreativec).

Epidemie
• šíření infekční nemoci ve škole, uzavření tříd, přechod na online výuku
• téma: komunikace bez paniky, hygienická prevence, respekt k nemocným


Kolaps počítačové sítě / kyberútok
• nefunguje internet, e-maily, online systémy (např. Bakaláři)
• téma: fungování školy offline, zálohování dat, komunikace bez technologií


Nárůst šikany (i kyberšikany)
• vztahové napětí mezi žáky, posměch, online urážky, mlčení svědků
• téma: empatie, hranice chování, bezpečné prostředí, jak mluvit bez obviňování


Teroristický útok nebo hrozba násilí
• podezřelá osoba v okolí školy, oznámení policie, evakuace nebo uzamčení školy
• téma: jasné pokyny, orientace, minimalizace paniky


Válka – příchod uprchlíků
• dopad konfliktu na žáky, rozdílné názory, práce s emocemi a předsudky
• téma: mírová komunikace, naslouchání, respekt k odlišnosti


Výpadek elektřiny v celém městě
• nefungují světla, topení, telefony, rozhlas
• téma: základní organizace dne, papírové sdělení, pomoc slabším


Znečištění životního prostředí / únik škodlivin
• chemická havárie, únik plynu, smog, havárie čističky
• téma: klid, uzavření školy, ochrana zdraví, komunikace s rodiči

Cíle:
• Žáci se učí chápat, že dobře připravené strategické kroky znamenají méně stresu v krizi.
• Zjišťují, že krizová komunikace není improvizace, ale realizace připraveného plánu.
• Uvědomují si, že i oni sami (žáci) mají v krizových situacích svou roli – naslouchat, informovat, pomáhat.
• Získávají přehled o tom, jaké informace jsou důležité sdílet a jakým způsobem (klidně, stručně, přesně).
• Při práci v týmu rozvíjejí kooperaci, odpovědnost a schopnost přemýšlet v souvislostech.

Samostudium pro učitele:

Přepis přednášek Krizová komunikace od Volonté

 

cc by-nc-nd

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky