Anotace:
Žáci si formou týmové práce, analýzy a reflexe uvědomují rozdíl mezi strategickou komunikací (co děláme předem, abychom byli připraveni) a krizovou komunikací (co děláme v okamžiku, kdy situace nastane).
Učí se rozpoznat, jak škola reaguje v mimořádných situacích, kdo komunikuje, jaké informace se sdělují a jak se udržuje klid a důvěra.
Cílem je zjistit, na jaké typy krizí je škola reálně připravena, jaké má strategie, kontakty, plány a role rozdělené, a co je potřeba dopracovat nebo aktualizovat.
Cílem je pochopit, že každá mimořádná událost vyžaduje jiný způsob komunikace,
ale vždy platí zásada KLID – KONTROLA – KOOPERACE.
Výčet modelových situací, se kterými žáci pracují:
Každá skupina dostane jednu z níže uvedených situací a zpracuje ji ve třech rolích: (koordinátor, analytik, kreativec).
Epidemie
• šíření infekční nemoci ve škole, uzavření tříd, přechod na online výuku
• téma: komunikace bez paniky, hygienická prevence, respekt k nemocným
Kolaps počítačové sítě / kyberútok
• nefunguje internet, e-maily, online systémy (např. Bakaláři)
• téma: fungování školy offline, zálohování dat, komunikace bez technologií
Nárůst šikany (i kyberšikany)
• vztahové napětí mezi žáky, posměch, online urážky, mlčení svědků
• téma: empatie, hranice chování, bezpečné prostředí, jak mluvit bez obviňování
Teroristický útok nebo hrozba násilí
• podezřelá osoba v okolí školy, oznámení policie, evakuace nebo uzamčení školy
• téma: jasné pokyny, orientace, minimalizace paniky
Válka – příchod uprchlíků
• dopad konfliktu na žáky, rozdílné názory, práce s emocemi a předsudky
• téma: mírová komunikace, naslouchání, respekt k odlišnosti
Výpadek elektřiny v celém městě
• nefungují světla, topení, telefony, rozhlas
• téma: základní organizace dne, papírové sdělení, pomoc slabším
Znečištění životního prostředí / únik škodlivin
• chemická havárie, únik plynu, smog, havárie čističky
• téma: klid, uzavření školy, ochrana zdraví, komunikace s rodiči
Cíle:
• Žáci se učí chápat, že dobře připravené strategické kroky znamenají méně stresu v krizi.
• Zjišťují, že krizová komunikace není improvizace, ale realizace připraveného plánu.
• Uvědomují si, že i oni sami (žáci) mají v krizových situacích svou roli – naslouchat, informovat, pomáhat.
• Získávají přehled o tom, jaké informace jsou důležité sdílet a jakým způsobem (klidně, stručně, přesně).
• Při práci v týmu rozvíjejí kooperaci, odpovědnost a schopnost přemýšlet v souvislostech.
Samostudium pro učitele:
Přepis přednášek Krizová komunikace od Volonté
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 351.12 KB | |
| 269.91 KB | |
| 472.86 KB | |
| 323.22 KB | |
| 461.65 KB | |
| 281.45 KB | |
| 518.3 KB | |
| 274.47 KB | |
| 529.75 KB | |
| 290.33 KB | |
| 562 KB | |
| 287.34 KB | |
| 438.33 KB | |
| 299.8 KB | |
| 423.5 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


