Naší misí je připravit žáky a žákyně na život v 21. století. Vést je k chápání a dodržování demokratických hodnot. Věříme, že občanská výchova a společenské vědy jsou klíčové pro rozvoj občanského (sebe)vědomí a orientaci v současném společenském dění.


Proč jsme Asociaci založili?

V roce 2014 jsme se rozhodli spojit síly a založit Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd, z. s. 

Vedlo nás k tomu několik důvodů:

  • Náročnost předmětu: Stoupají požadavky na schopnosti a dovednosti našich žáků, které tento předmět rozvíjí – od základů práva přes finanční gramotnost až po porozumění médiím a mezinárodním vztahům.

  • Občanku učili neaprobovaní učitelé: Bylo běžnou praxí, že občanská výchova byla tzv. doplňkový předmět. Doplňoval se jím uvázek učitelů tělesné výchovy a pod.

  • Kolísavá příprava učitelů: Absolventi pedagogických fakult nebyli vždy dostatečně připraveni na náročnost učitelského povolání. 

  • Chybějící spolupráce: Neexistovala efektivní komunikace mezi učiteli občanské výchovy napříč ČR ani dostatečná metodologická podpora.


Čeho jsme dosáhli

  • Podporujeme učitele

Zaměřujeme se na zvyšování odbornosti učitelů a učitelek, metodickou podporu, sdílení zkušeností a rozvoj jejich digitálních dovedností. Pořádáme školení, semináře a letní školy. Rozvíjíme spolupráci i v regionech

  • Vytváříme vzdělávací materiály

Ročne vytvoříme kolem 30 lekcí, které pokrývají všechna aktuální témata občanské výchovy a společenských věd. Průměrně si naši lekci stáhne až 3500 učitelů. Učitelé nemusí čekat na učebnice. Aktuální kauzy vždy probíráme s odborníky a jejich výstupy metodicky zpracujeme: YT Občankáři

  • Spolupracujeme

Odbornou spolupráci jsme navázali s Filosofickým ústavem Akademie věd, Nadačním fondem pro nezávislou žurnalistiku, UK, MUNI, AMO, NUDZ, Red Button i se Slavnými dny. 

  • Vytváříme komunikační síť

Propojili jsme více než 500 učitelů ze všech krajů České republiky. Pravidelně sdílíme novinky, metodiky a lekce s již 14000 učiteli a učitelkami.

  • Advokační činnost

Prosazuje důležitost občanského vzdělávání v rámci celého školského systému


Naše cíle

Chceme kultivovat společnost skrze vzdělávání mladé generace. Věříme, že vzdělanější a orientovanější voliči jsou základem demokratické společnosti. 

Pomáháme učitelům a učitelkám, protože naším cílem je hodina, kde se žáci cítí dobře, a odnesou si znalosti a dovednosti, které mohou použít i mimo školní prostředí.

 

 

Od kněze k influencerovi – média jako zrcadlo mě samého/samé (sociologie, mediální výchova)

Anotace:
Tato lekce žákům představí myšlenku Marshalla McLuhana „Medium is the message“ a její význam pro dnešní svět médií a influencerů. Společně budeme zkoumat, jak forma média (např. TikTok vs. kniha) mění naše přemýšlení, pozornost a vnímání pravdy.
Pomocí mýtu o Narcisovi si ukážeme, jak se ve světě digitálních obrazů a obsahu často ztrácíme ve vlastním odrazu. Stejně jako Narcis nepoznal, že se dívá sám na sebe, i my jsme fascinováni tím, co média ukazují – a zapomínáme, že často jen potvrzují naše vlastní preference, hodnoty a touhy. Tento fenomén McLuhan nazývá narcisovou hypnózou.
Lekce propojí historický vývoj duchovní autority (např. výklad Bible v době reformace) s dnešními „novými proroky“ – influencery, algoritmy a digitálními platformami. Žáci se zamyslí nad tím, kdo dnes určuje, co je pravda, a jakou roli v tom hrajeme my sami jako publikum.
Cílem lekce je rozvíjet mediální gramotnost, kritické myšlení a schopnost vnímat média nejen jako zdroj informací, ale jako zrcadlo naší vlastní společnosti a osobnosti.

Konspiracismus – Zrození nového kultu – duchovní manipulace v praxi (ZSV - religionistika – nová náboženská hnutí)

Anotace:

Lekce pomáhá žákům pochopit, jak mohou být duchovní symboly, alternativní spiritualita a apokalyptická proroctví zneužívány k manipulaci a propagandě. Pomocí imaginativní tvorby tzv. „svatého obrázku nové doby“ si vyzkouší, jak snadné je vytvořit poutavý, ale zjednodušený a polarizovaný obraz světa. Inspirací je i případ proruského hnutí AllatRa (7.díl seriálu Sekty od 5:59), které propojuje duchovno, politickou propagandu a konspirační narativy.

 

Zneužití alternativní spirituality pro ezobysnys (kde učit? – ZSV - religionistika – nová náboženská hnutí)

Anotace:

Tato lekce nabízí bezpečný prostor pro diskusi o tom, jaké formy může mít duchovní hledání mimo tradiční náboženství – a zároveň upozorňuje na rizika, která se s tím mohou pojit. Vychází ze současného českého kontextu, kde alternativní spiritualita tvoří významnou součást „neviditelného náboženství“. Žáci se seznámí se základními pojmy jako energie, karma či sebeléčení a následně pomocí videa z pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem kriticky analyzují způsoby, jak lze důvěru ve spirituální přístupy zneužít k manipulaci, obohacení či k šíření dezinformací.
Poznámka: Video obsahuje expresivní jazyk – zvažte jeho promítnutí, nebo pracujte se shrnutím. Lekce obsahuje i podněty ke kritickému zhodnocení samotného stylu Mikýřova vystoupení.

 

Konspirační teorie jako vyšinutá forma sociální kritiky

Anotace:

Lekce vychází z přednášek a rozhovorů Jan A. Kozáka.
Lekce začíná krátkou diskuzí o tom, co žáci vědí o konspiračních teoriích, a následně se zaměřuje na analýzu konkrétního případu z videa (Akta X). Prostřednictvím hry na „tichou poštu“ si žáci zažijí, jak se informace zkreslují, a poté diskutují, jak podobné procesy fungují v šíření mýtů a konspiračních teorií. Žáci budou vedeni k analýze, jak se možné reálné obavy a problémy v konspiračních teoriích odrážejí, a zároveň budou zkoumat, jak zkreslené nebo lživé informace mohou přispívat k polarizaci společnosti a ztrátě důvěry. Líbí se mi výrok Jana Koháka, že extrému lze zabránit hýčkáním si svých kritiků i o něm lekce je.

Jak zůstat v pohodě, i když se svět kolem hroutí – Pilíře odolnosti

Anotace:
Výuková lekce seznamuje žáky s pojmem resilience (psychická odolnost) a ukazuje, jak ji lze rozvíjet. Lekce vychází z aktuálních rozhovorů s psychiatrem Jiřím Horáčkem a propojuje je s tématem sociálních sítí, dezinformací, stresu a smyslu života.
Cílem je poskytnout žákům konkrétní nástroje, jak zvládat nejistotu a tlak, jak rozlišovat mezi tím, co mohou a nemohou ovlivnit, a jak hledat oporu ve vztazích a vnitřní stabilitu. Lekce pracuje s ukázkami v angličtině (např. V hlavě 2), ale u každé jde zapnout titulky s automatickým překladem do čj.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky