AI bezpochyby přináší do našich životů obrovskou změnu. Mění se kreativní průmysl, povaha práce, vzdělávání nebo způsob vyhledávání informací. Jenže tenhle vývoj má svoji cenu: generativní AI je výpočtově, a tedy i energeticky mimořádně náročné. Představíme problémy, které jsou s ekologickou stránkou AI spjaty a etické dilema, které s nasazením této technologie přímo souvisí: přispěje aktivně k ochraně klimatu a záchraně planety, nebo naopak situaci ještě zhorší?
Jak bychom měli my sami a my jako stát a planeta přistoupit k těmto výzvám?
Autorka: Josefína Topolová
Cíle:
Žáci/kyně si uvědomí míru a dopad energetické spotřeby umělé inteligence v porovnání s alternativami.
Žáci/kyně pochopí rychlost vývoje umělé inteligence.
Žáci/kyně společně uváží pro a proti umělé inteligence pro životní prostředí.
Žáci/kyně si uvědomí důležitost ověřování zdrojů a přemýšlí nad potenciálním zkreslením médií.
Žáci/kyně se zamyslí nad vlastní spotřebou energie skrze umělou inteligenci.
Žáci/kyně pochopí vztah a důležitost osobní odpovědnosti a systémových změn.
Žáci/kyně se zamyslí nad potencionální nutností a podobou regulace umělé inteligenci.
Klíčová slova:
umělá inteligence, životní prostředí, klimatická krize/ změna, klima, AI, artificiall inteligence, spotřeba, energie, sucho, mediální výchova, bias, regulace
Samostudium pro učitele:
Juraj Hvorecký: AI a životní prostředí - etické dilema
https://youtu.be/PV8EiFbV10A
AI bezpochyby přináší do našich životů obrovskou změnu. Mění se kreativní průmysl, povaha práce, vzdělávání nebo způsob vyhledávání informací. Jenže tenhle vývoj má svoji cenu: generativní AI je výpočtově, a tedy i energeticky mimořádně náročné. Představíme problémy, které jsou s ekologickou stránkou AI spjaty a etické dilema, které s nasazením této technologie přímo souvisí: přispěje aktivně k ochraně klimatu a záchraně planety, nebo naopak situaci ještě zhorší?
Klíčové kompetence:
K řešení problémů – analyzují nejasné nebo víceznačné informace, hledají možné interpretace a vyhodnocují jejich pravděpodobnost.
Komunikativní – formulují a obhajují své závěry, naslouchají argumentům ostatních.
Sociální a personální – spolupracují v týmu, dělí si role a úkoly, respektují různé názory.
Pracovní – dodržují stanovený časový rámec, plánují si postup.
Digitální – kriticky hodnotí informace získané z různých zdrojů, zamýšlejí se nad jejich důvěryhodností, stanoví si digitální limity
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 5.54 MB | |
| 125.98 KB | |
| 14.14 MB | |
| 10.61 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


