AI a životní prostředí – etické dilema (Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd)

AI bezpochyby přináší do našich životů obrovskou změnu. Mění se kreativní průmysl, povaha práce, vzdělávání nebo způsob vyhledávání informací. Jenže tenhle vývoj má svoji cenu: generativní AI je výpočtově, a tedy i energeticky mimořádně náročné. Představíme problémy, které jsou s ekologickou stránkou AI spjaty a etické dilema, které s nasazením této technologie přímo souvisí: přispěje aktivně k ochraně klimatu a záchraně planety, nebo naopak situaci ještě zhorší?
Jak bychom měli my sami a my jako stát a planeta přistoupit k těmto výzvám?

Autorka: Josefína Topolová

Cíle:

Žáci/kyně si uvědomí míru a dopad energetické spotřeby umělé inteligence v porovnání s alternativami.
Žáci/kyně pochopí rychlost vývoje umělé inteligence.
Žáci/kyně společně uváží pro a proti umělé inteligence pro životní prostředí.
Žáci/kyně si uvědomí důležitost ověřování zdrojů a přemýšlí nad potenciálním zkreslením médií.
Žáci/kyně se zamyslí nad vlastní spotřebou energie skrze umělou inteligenci.
Žáci/kyně pochopí vztah a důležitost osobní odpovědnosti a systémových změn.
Žáci/kyně se zamyslí nad potencionální nutností a podobou regulace umělé inteligenci.

Klíčová slova:

umělá inteligence, životní prostředí, klimatická krize/ změna, klima, AI, artificiall inteligence, spotřeba, energie, sucho, mediální výchova, bias, regulace

Samostudium pro učitele:

Juraj Hvorecký: AI a životní prostředí - etické dilema
https://youtu.be/PV8EiFbV10A
AI bezpochyby přináší do našich životů obrovskou změnu. Mění se kreativní průmysl, povaha práce, vzdělávání nebo způsob vyhledávání informací. Jenže tenhle vývoj má svoji cenu: generativní AI je výpočtově, a tedy i energeticky mimořádně náročné. Představíme problémy, které jsou s ekologickou stránkou AI spjaty a etické dilema, které s nasazením této technologie přímo souvisí: přispěje aktivně k ochraně klimatu a záchraně planety, nebo naopak situaci ještě zhorší?

Klíčové kompetence:

K řešení problémů – analyzují nejasné nebo víceznačné informace, hledají možné interpretace a vyhodnocují jejich pravděpodobnost.
Komunikativní – formulují a obhajují své závěry, naslouchají argumentům ostatních.
Sociální a personální – spolupracují v týmu, dělí si role a úkoly, respektují různé názory.
Pracovní – dodržují stanovený časový rámec, plánují si postup.
Digitální – kriticky hodnotí informace získané z různých zdrojů, zamýšlejí se nad jejich důvěryhodností, stanoví si digitální limity

 

Zdroj obrázku

YouTube video: 
Juraj Hvorecký: AI a životní prostředí - etické dilema
Juraj Hvorecký: AI a životní prostředí - etické dilema
Spolupráce s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky