Anotace:
Metodika doplňuje přednášku Martina Nitscheho, v níž odpovídá na otázku, co je filosofie umění a čím se zabývá, a zaměřuje se na otázku pojímání talentu. Tři pracovní listy lze použít v rámci jedné vyučovací jednotky nebo jednotlivě. V PL1 se žáci pokusí vymezit pole estetiky a pole filosofie umění, PL2 je věnován významovému posunu slova talent od starověku do současnosti a v PL3 žáci srovnávají Kantův a Nietzscheho přístup k tématu a reflektují vlastní zkušenost. Přednáška je nabitá inspirativními tématy a doplněná stručnou a strukturovanou prezentací, která výborně umožňuje téma uchopit. Pro rozvíjení témat je možné využít též metodiku Skandál!, která se zabývá kontroverzním uměním (viz Odkazy a doporučení na konci.)
Autorka: Monika Stehlíková
Cíle: pochopení náplně filosofie umění ve srovnání s estetikou
Klíčová slova: filosofie umění, estetika, talent, Kant, Nietzsche
Samostudium pro učitele:
Přednáška docenta Martina Nitscheho: https://www.youtube.com/watch?v=SZwCLsA2srI
Cílem přednášky je systematické vymezení filosofie umění – tedy především odpověď na otázku, čím se filosofie umění zabývá. Není to totiž jen jednoduše umění ve smyslu otázky “Co je umění?”, nýbrž také otázka “Kdo je umělec?” K tomu přistupuje také problém uměleckého prostředí vůbec – tedy otázky, kde se s uměním setkáváme, co to znamená být divákem (recipientem) umění apod. Přednáška ukáže, že filosofie umění není jen jednou z filosofických pod-disciplín, ale také specifickou filosofií vůbec – specifickým přístupem k myšlení. Zvláště pro středoškolské studenty je možné filosofii umění využít jako přístupovou cestu k filosofii vůbec. To vše bude v přednášce probráno na konkrétním tématu z filosofie umění – na otázce, co je to umělecký talent.
Pro základní orientaci se velmi hodí sborník Estetika na křižovatce humanitních disciplín, Karolinum, Praha 1997.
Doporučený věk: 15+
Délka: 1-2 vyučovací hodiny podle zvolené verze + vlastní aktivity učitele
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.