Anotace:
Lekce rozvíjí schopnost žáků přemýšlet o tom, jak svým jazykem a chováním na internetu spoluutvářejí veřejný prostor. Na konkrétních případech (kauzy Filipa Turka, mladých republikánů a Katariny Demetrashvili) žáci zkoumají veřejný dopad slov, a jak se v digitálním prostředí stírá hranice mezi soukromým a veřejným.
Nejde o hodnocení, co je „správné“ říkat, ale o porozumění tomu, jak se jazyk, kontext a platforma podílejí na vytváření obrazu člověka ve veřejném prostoru.
Cílem je, aby žáci pochopili, že v digitálním světě se soukromé projevy snadno stávají veřejnými – a že každý výrok může mít své právní, profesní i reputační důsledky.
Upozorňujeme, že lekce pracuje s autentickými texty z různých kauz, zvažte jejich použití.
Cíle:
• Pochopit, co je digitální stopa a jaké může mít následky.
• Uvědomit si, že hranice mezi soukromým a veřejným prostorem na internetu je proměnlivá.
• Porozumět, jak online projevy mohou ovlivnit profesní i veřejnou pověst člověka.
• Na konkrétních příkladech rozpoznat, jak jazyk, humor a ironie mohou posouvat hranice přijatelného (Overtonovo okno).
• Uvědomit si odpovědnost za vlastní online komunikaci a její možné dopady.
Samostudium pro učitele:
Klíčová slova:
digitální stopa, sebeprezentace, Overtonovo okno, svoboda projevu, odpovědnost, loajalita, pracovní právo, GDPR, humor, mediální gramotnost
Klíčové kompetence:
• K občanským kompetencím: chápe vztah mezi osobní odpovědností a společenskými normami.
• K sociálním a personálním kompetencím: rozpozná dopad svého chování na druhé.
• K pracovní kompetenci: chápe vliv osobní prezentace na uplatnění v práci.
• K mediálním kompetencím: kriticky hodnotí mediální obsah a způsob komunikace.
Doporučený věk:
13 +
Délka:
Dle výběru materiálů
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 243.01 KB | |
| 6.55 MB | |
| 265.02 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


