Digitální sebeprezentace

Anotace:

Lekce rozvíjí schopnost žáků přemýšlet o tom, jak svým jazykem a chováním na internetu spoluutvářejí veřejný prostor. Na konkrétních případech (kauzy Filipa Turka, mladých republikánů a Katariny Demetrashvili) žáci zkoumají veřejný dopad slov, a jak se v digitálním prostředí stírá hranice mezi soukromým a veřejným.

Nejde o hodnocení, co je „správné“ říkat, ale o porozumění tomu, jak se jazyk, kontext a platforma podílejí na vytváření obrazu člověka ve veřejném prostoru.
Cílem je, aby žáci pochopili, že v digitálním světě se soukromé projevy snadno stávají veřejnými – a že každý výrok může mít své právní, profesní i reputační důsledky.
Upozorňujeme, že lekce pracuje s autentickými texty z různých kauz, zvažte jejich použití.

 

Cíle:

• Pochopit, co je digitální stopa a jaké může mít následky.
• Uvědomit si, že hranice mezi soukromým a veřejným prostorem na internetu je proměnlivá.
• Porozumět, jak online projevy mohou ovlivnit profesní i veřejnou pověst člověka.
• Na konkrétních příkladech rozpoznat, jak jazyk, humor a ironie mohou posouvat hranice přijatelného (Overtonovo okno).
• Uvědomit si odpovědnost za vlastní online komunikaci a její možné dopady.

Samostudium pro učitele:

Co spojuje mladé republikány a Turka? Záměrně posouvají hranice přípustného, říká odborník na extremismus

Klíčová slova:

digitální stopa, sebeprezentace, Overtonovo okno, svoboda projevu, odpovědnost, loajalita, pracovní právo, GDPR, humor, mediální gramotnost

Klíčové kompetence:

• K občanským kompetencím: chápe vztah mezi osobní odpovědností a společenskými normami.
• K sociálním a personálním kompetencím: rozpozná dopad svého chování na druhé.
• K pracovní kompetenci: chápe vliv osobní prezentace na uplatnění v práci.
• K mediálním kompetencím: kriticky hodnotí mediální obsah a způsob komunikace.

Doporučený věk:

13 +

Délka:

Dle výběru materiálů

zdroj obrázku

 

cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky