„Za vaši i naši svobodu“: lekce z minulosti, lekce pro současnost (Film Pan Nikdo proti Putinovi)

Lekce pracuje s filmem Pan Nikdo proti Putinovi.
Lekce žákům na konkrétních příkladech ukáže, jak vypadají znaky autoritářského režimu (kontrola médií, potlačování opozice, „jediná státní pravda“, tresty za jiné názory). Porovnáme komunistické Československo s dnešním Ruskem: začneme krátkou dobovou ukázkou (ministr vnitra František Kincl, duben 1989) a navážeme prací s ověřitelnými zdroji o Chartě 77 i současných formách občanského odporu v Rusku. Cílem není říkat, že „Rusové jsou oběti“. Cílem je pochopit, proč i malá, riziku vystavená a často rozptýlená skupina lidí dokáže ve společnosti dlouhodobě otevírat prostor pro změnu — stejně jako to dělala Charta 77 tehdy a dělají to dnešní ruští občanští aktivisté, ale v případě Ruska i partyzáni.

Cíle:

• Vysvětlí základní rysy autoritářského režimu a uvede příklady z ČSSR (1980s) a ze současného Ruska (média, potlačování opozice, „jedna státní pravda“ apod.).
• Porovná dobový obraz „vnitřního nepřítele“ v projevu ministra vnitra (SNB, 1989) s dnešními narativy o „nepřátelích státu“ v Rusku.
• Doloží na ověřeném zdroji, co byla Charta 77 a kolik měla signatářů; pochopí, že malé hnutí může mít velký dopad.
• Rozliší propagandu od informací: identifikuje jazykové znaky manipulace (eufemismy typu „speciální operace“, zákaz slov)
• Připodobní tehdejší a dnešní formy občanského odporu

Klíčová slova:

autoritářský režim; propaganda; cenzura; „jedna státní pravda“; opozice; Charta 77; občanský odpor; občanská kuráž; lidská práva; projekt Osm statečných; dezinformace; eufemismy („speciální vojenská operace“)

Klíčové kompetence:

• Kompetence k učení – vyhledává a porovnává informace z různých zdrojů (video, web, pracovní list); ověřuje a shrnuje zjištění vlastními slovy.
• Kompetence k řešení problémů – identifikuje znaky režimu v konkrétních situacích, doplňuje chybějící údaje do tabulky,
• Komunikativní kompetence – formuluje sdělení aktivity
• Sociální a personální kompetence – spolupracuje ve dvojici/skupině, pečuje o bezpečnou diskusi, naslouchá odlišným názorům bez stigmatizace národnosti.
• Občanské kompetence – vysvětlí význam lidských práv a odporu; chápe, proč i malé protestní hnutí může mít společenský dopad (paralela Charta 77 ↔ současní ruští aktivisté).
• Digitální kompetence – vyhledává a hodnotí online zdroje (např. web o Chartě 77, projekt Osm statečných), uvádí je korektně a kriticky.

 

cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky