Pracovní listy

Jak zůstat v pohodě, i když se svět kolem hroutí – Pilíře odolnosti

Anotace:
Výuková lekce seznamuje žáky s pojmem resilience (psychická odolnost) a ukazuje, jak ji lze rozvíjet. Lekce vychází z aktuálních rozhovorů s psychiatrem Jiřím Horáčkem a propojuje je s tématem sociálních sítí, dezinformací, stresu a smyslu života.
Cílem je poskytnout žákům konkrétní nástroje, jak zvládat nejistotu a tlak, jak rozlišovat mezi tím, co mohou a nemohou ovlivnit, a jak hledat oporu ve vztazích a vnitřní stabilitu. Lekce pracuje s ukázkami v angličtině (např. V hlavě 2), ale u každé jde zapnout titulky s automatickým překladem do čj.

Vzdělávací balíček NATO

Vážené kolegyně a kolegové,
s potěšením Vám představujeme vzdělávací balíček NATO, který je navržen tak, aby obohatil výuku o klíčová témata mezinárodní bezpečnosti, historických souvislostí a aktuálních geopolitických výzev. Tento balíček propojuje výukové metodiky s odbornými přednáškami předních českých i zahraničních expertů. Jeho cílem je nejen rozšířit znalosti žáků, ale i podpořit jejich schopnost kritického myšlení a porozumění současnému světovému dění. Balíček obsahuje i odkazy na starší lekce, vytvořené pro vzdělávací portál Občankáři.

Pojďme do kina! Čaroděj Kajtek aneb Kdybych byl/a čarodějem/čarodějkou…

Anotace:
V této lekci se děti (9-14) seznámí s příběhem Čaroděj Kajtek (námět od Janusze Korczaka), který nabízí nejen kouzelná dobrodružství, ale také důležité poselství o odpovědnosti a empatii. Lekce se zaměřuje na propojení moci, se kterou přichází odpovědnost, a nutnosti myslet na druhé a pomáhat jim. Prostřednictvím sledování filmu, diskuzí a kreativních aktivit děti objeví, jak se hlavní hrdina Kajtek učí zodpovědnosti a správnému využívání svých schopností.
Lekce obsahuje části před filmem i po něm, včetně vhledů do života autora předlohy Janusze Korczaka, jehož životní příběh naplňuje poselství filmu. Děti se naučí, jak si všímat morálních dilemat a jak činit rozhodnutí, která jsou v souladu s ohleduplností a respektem k ostatním. Závěrem se děti zamyslí nad tím, jak by mohly své vlastní „schopnosti“ využít k tomu, aby pomáhaly lidem ve svém okolí.

Balíček Korupce

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
představujeme vám nový vzdělávací balíček, který se věnuje korupci a jejímu vlivu na náš život, a to prostřednictvím konkrétních případů a analýz. V rámci balíčku jsme pro Vás připravili lekce doplněné odbornými přednáškami několika významných specialistů v oblasti protikorupčních opatření, whistleblowingu a lobbingu. Vzdělávací aktivity, které mají žákům ukázat reálné příklady, jak korupce ovlivňuje naši společnost, jsou dělené do 11 kapitol (Od nejednodušího k nejsložitějším tématům, VIVA Komenský!). Každá kapitola navíc obsahuje test, který usnadní ověřování znalostí žáků.
Když se v médiích mluví o korupci, co si představíte? Častokrát jsou to složité procesy, které ovlivňují nejen ekonomiku, ale i důvěru občanů ve státní správu. Tento balíček nabízí řadu nástrojů, jak toto téma přiblížit žákům a zapojit je do kritického přemýšlení o tom, jakou roli hrají zákony, lobbisté a aktivní občané v prevenci a odhalování korupce.

Agent Vian

Prostřednictvím aktivity demonstrujeme nadčasovost díla Božská komedie, žáci si prochází Dantovým Peklem a názory a postoje v díle obsažené vztahují k době normalizace, aktivita pracuje s dílem Příběhy 20. stol.: Agent Vian.

Mýty, které nás tvoří – Od Gilgameše ke Skywalkerovi

Anotace:
Od Ježíše po Harryho Pottera – co spojuje hrdiny všech časů?
Ponořte se s žáky do lekce, která propojuje staré mýty s moderními filmy. Proč se tolik příběhů – od Matrixu přes Hvězdné války až po Lvího krále – řídí stejným vypravěčským vzorcem? Jakou roli v tom hraje psychoanalýza, archetypy a mytologie?
Joseph Campbell, Otto Rank i C. G. Jung ukazují, že cesta hrdiny není jen dobrodružství, ale i hluboká proměna ega a symbolický návrat k sobě. A co víc – nechybí ani téma hrdinky nebo selhávajícího hrdiny.
Lekce nabízí originální pracovní listy, skupinovou práci, kreativní výzvy i prostor pro srovnání hrdinů napříč kulturami.
Skvělý způsob, jak probudit v žácích otázky o světě, kultuře – i o nich samých.

Proč máme ústavy a co všechno ovlivňují (Ústavní právo)

Anotace:

Lekce vznikla na základě přednášky ústavního právníka Jana Kysely (viz níže).
V této lekci se podíváme na to, k čemu ústava vlastně slouží a proč je pro stát důležitá. Nejde jen o nudný dokument – ústava je základní plán hry, podle kterého funguje vláda, parlament nebo prezident. Říká, kdo co smí a nesmí, ale hlavně nastavuje pravidla, která mají chránit svobodu a spravedlnost.
Zjistíme také, že ústava není jen popis reality, ale hlavně plán, jak by měla fungovat spravedlivá společnost. Může tak pomáhat napravovat chyby a předcházet tomu, aby se moc dostala do rukou jednoho člověka nebo skupiny.
Na příkladu Německa a jeho vývoje ústavnosti si ukážeme, jak důležité je poučit se z minulosti.
Na lekci navazuje lekce: Ta naše Ústava česká

Ta naše Ústava česká

Anotace:

Lekce vznikla na základě přednášky ústavního právníka Jana Kysely (viz níže).

Lekce je určena žákům 8.–9. tříd a středních škol. Na základě přednášky profesora Jana Kysely a digitálního výukového nástroje „Digihavelsi žáci ujasní, k čemu slouží ústava, jak vznikla česká ústava a proč je důležité, aby byla dodržována. Pomocí skupinových úkolů a diskuze porozumí tomu, že ústava není jen text, ale i nástroj ochrany demokracie. Vysvětlí si také, proč pravidla sama o sobě nestačí, pokud neexistuje vůle je dodržovat. Lekci k ústavám obecně najdete ZDE.

Co je DigiHavel naleznete zde: https://odpovedneobcanstvi.cz/digihavel/

Děkuji za zpětnou vazbu, debile - nácvik asertivní komunikace v běžných situacích

Za devatero horami existovali žáci, kteří se naučili psát asertivní emaily. Ať za to mohl kouzelný prsten nebo metodika hyeno nenavidim tě zdechni, pokud se tak stalo, je to malý zázrak a nastal čas přejít k těžší disciplíně, k asertivním dialogům.

Konspirační teorie jako vyšinutá forma sociální kritiky

Anotace:

Lekce vychází z přednášek a rozhovorů Jan A. Kozáka.
Lekce začíná krátkou diskuzí o tom, co žáci vědí o konspiračních teoriích, a následně se zaměřuje na analýzu konkrétního případu z videa (Akta X). Prostřednictvím hry na „tichou poštu“ si žáci zažijí, jak se informace zkreslují, a poté diskutují, jak podobné procesy fungují v šíření mýtů a konspiračních teorií. Žáci budou vedeni k analýze, jak se možné reálné obavy a problémy v konspiračních teoriích odrážejí, a zároveň budou zkoumat, jak zkreslené nebo lživé informace mohou přispívat k polarizaci společnosti a ztrátě důvěry. Líbí se mi výrok Jana Koháka, že extrému lze zabránit hýčkáním si svých kritiků i o něm lekce je.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky