Vzdělávací materiály

Testování hranic AI: Nevěřte tomu, co vidíte

Anotace:

Často zaznívá, že máme žáky připravovat na život v 21. století. Cítím v tom jisté opovržení dobou minulou. Přitom se můžeme učit o zítřku právě z ní. Zeptala jsem se ChatuGPT, jak by mi Descartovu metodickou skepsi vysvětlil na fenoménu DEEP FAKE. A ejhle:
Descartův přístup k poznání zdůrazňoval pochybování o všem, co není absolutně jisté, aby se dosáhlo pravdivého poznání. Aplikace Descartovy metodické skepse na fenomén deepfake by zahrnovala několik kroků:
1. Pochybování o autenticitě: V prvním kroku by Descartes možná pochyboval o autentičnosti jakéhokoli obrazového nebo audio materiálu, dokud by nebyly přítomny nesporné důkazy o jeho pravosti. To znamená, že by bylo zpochybněno vše, co by mohlo být uměle vytvořeno nebo modifikováno technologií deepfake.
2. Hledání nesporných důkazů: Descartes by hledal metody, jak odhalit DEEP FAKE. Mohlo by se jednat o analýzu jemných nedokonalostí v audiovizuálním materiálu nebo o využití technologií založených na umělé inteligenci, které dokážou rozpoznat nepřirozené vzorce v pohybech obličeje, v očích nebo v hlase.
3. Závěrečná verifikace: Jakmile by byly shromážděny důkazy, Descartes by pravděpodobně usiloval o jejich konečnou verifikaci skrze logickou analýzu a empirické ověření, aby bylo možné dosáhnout jasného a rozumného závěru o pravdivosti nebo falši daného materiálu.
4. Etické a filozofické implikace: Descartes by také zvažoval etické a filozofické důsledky existence a používání deepfake technologií. Zamýšlel by se nad tím, jak tyto technologie ovlivňují naše chápání pravdy a reality a jaké mají dopady na důvěru a autenticitu v digitálním věku.
Descartova metodika by tedy mohla poskytnout framework pro kritické myšlení o DEEP FAKE. a jeho dopadech na společnost, politiku a osobní identitu. Základní princip pochybování o všem, dokud není prokázáno opak, je v době DEEP FAKE technologií zvlášť relevantní, jelikož tyto technologie mohou zpochybnit naše tradiční chápání pravdivosti a reality.
No, v podstatě se v lekci nedozvíte nic jiného, ale je vytvořena tak, aby si na vše přišli žáci sami. Lekce vychází z projektu Josefa Šlerky: Testování hranic AI: Nevěřte tomu, co vidíte

Humanitární organizace

Prostřednictvím aktivity žáci proniknou do činnosti jedné z humanitárních organizací. Aktivita vznikla za přispění projektu: https://www.brainbreakfast.cz/

RVP: MEZINÁRODNÍ VZTAHY, GLOBÁLNÍ SVĚT, mezinárodní spolupráce – důvody, význam a výhody; významné mezinárodní organizace a společenství

Příklady žákovských prací: https://www.youtube.com/watch?v=1Q2i3IQvmGY

STRÝČKU VOVO, JSME S TEBOU aneb Když jsou děti součást propagandy.

Anotace: Aktivita zkoumá sílu a možné podoby politického marketingu se specifickým zaměřením na využití dětí v propagandě. Vznikla jako reakce na poslední volbu ruského prezidenta, ale aktuální bude bohužel nejspíš ještě dlouho. Pracuje s neblaze proslulou písní “Strýčku Vovo, jsme s tebou” z roku 2018 a je postavená na četbě mediálního obsahu i formy. Dá se využít v občance, češtině, dějepisu I zeměpisu, podle zvolené varianty a důrazu se dá zvládnout za jednu vyučovací hodinu nebo jí lze věnovat více času.

KDYŽ TI SEDNE SAZE NA NOS (Využití dokumentárního cyklu Holocaust ve výuce)

Anotace: Dokumentární seriál Holocaust (Příběhy 20. století) dostupný na ivysílání České televize má z mnoha důvodů mimořádný vzdělávací potenciál. V osmi dílech, z nichž žádný nepřekračuje 30 minut, podává především skrze výpovědi pamětníků natočených lidmi z Post Bellum celkový obraz genocidy českých a moravských židů od třicátých let až do poválečného období. Je historicky přesný, věcný, neupadá do nemístné lyrizace, nezavaluje diváky faktografií, jednotlivé fáze a podoby pronásledování vnímáme přes různorodé pamětnické zkušenosti. Přinášíme jednoduché doporučení, jak jej jednoduše využít v občance, dějepisu či češtině. Základním předpokladem je však ochota vyučujícího věnovat tématu dostatečný čas a prostor. Lze pracovat s celým cyklem nebo s jednotlivými díly, může být náplní projektového dne nebo týdne nebo celoročního projektu. V každém případě však téma od učitele vyžaduje alespoň základní orientaci. Jde výborně využít jako příprava na návštěvu některého z míst paměti (Terezín, Osvětim, Flossenbürg atd.)

BRUSLE ČI KOŽÍŠEK? (Teorie daru aneb K čemu jsou nám sociální vědy?)

Anotace:
Převážně skupinová aktivita na příkladu dávání a přijímání dárků ukazuje, nakolik jsou i běžné a zdánlivě nekomplikované situace zatížené spletitou sítí motivací a významů, a měla by vést k pochopení smyslu společenských věd, resp. toho, jak nám mohou pomoci ve chvíli, kdy nám na výsledku našeho jednání opravdu záleží. Teorie daru je reprezentativním kulturně antropologickým tématem mj. proto, že akt darování zahrnuje rozměr psychologický (např. motivace), sociologický (statut), ekonomický (cena, hodnota, reciprocita), symbolický (prestiž), historický (tradice rodinná i kulturní), filosofický (Komu dáváme, když dáváme? Druhým, nebo sobě?) atd. Žáci pracují samostatně a ve skupinách v základní verzi s otázkami z PL 1 a 2, v náročnější verzi také s krátkými úryvky antropologických a sociologických textů. Aktivita sice vychází z klasických děl Mausse, Benedictové a C.L. Strausse, ale kromě příkladu potlače pracuje pouze se zkušeností našeho kulturního okruhu. Nicméně máme-li ve třídě žáky s jiným kulturním zázemím, je žádoucí v diskuzi využít jejich zkušeností, budou od těch západních lišit formou, nikoli však obsahem.
Otázky a texty z PL lze používat i zcela výběrově, jdou snadno krátit, přizpůsobovat věku a situaci a dále rozvíjet. Níže uvedený postup je vhodný na střední školu, ideálně do dvou posledních ročníků.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky