Aktivita má dvě části. Před projekcí společně posbíráme, jak dnes lidé v Rusku protestují proti válce na Ukrajině — od nenápadných gest po viditelné akce — a zároveň si ukážeme, jak režim přes sociální sítě láká a formuje mladé. Pokud už máte za sebou lekci „ČSSR a současné Rusko“, můžete lekcí navázat, lekce ovšem funguje i samostatně. Po projekci filmu Pan Nikdo proti Putinovi se žáci přenesou do konkrétních situací „současného Ruska“. Nehledáme „správné řešení“, spíš cit pro hranice a odvahu a demonstraci, jak média a propaganda ovlivňují každodenní rozhodování. Cílem je odnést si z filmu víc než zážitek: schopnost vidět souvislosti a pojmenovat vlastní postoj.
Autorka: Monika Stehlíková
Cíle:
• Vysvětlit, jak stát po roce 2022 oslovuje a formuje mládež přes sociální sítě a influencery (emoční apel, gamifikace, práce s pamětí, „dobročinnost“), a proč je to účinné.
• Rozpoznat manipulační techniky v online obsahu a popsat jednoduchý postup, jak tvrzení ověřovat a jak se vůči nim bránit.
• Empaticky porozumět rozhodování konkrétních lidí v autoritářském prostředí (role z „JSEM RUS“) a pojmenovat faktory, které vedou k mlčení, konformitě či odporu.
• Navrhnout realistické a bezpečné možnosti nesouhlasu pro různé situace a role (od drobných gest po otevřený protest), s vědomím možných následků.
• Formulovat vlastní postoj k viděným situacím a srozumitelně ho obhájit (např. krátkým dopisem „své“ postavě).
Kde lekci učit:
• Mezinárodní vztahy
Fokus: aktéři, zájmy, nástroje moci (propaganda, social media), dopady na region.
• Mediální výchova
Fokus: techniky ovlivňování, práce influencerů, vizuální protest.
• Psychologie
Fokus: strach, kognitivní disonance, bystander efekt, identita.
• Sociologie
Fokus: sociální normy, konformita, komunity, sítě odporu.
• Politologie
Fokus: instituce, režimní typ, represe vs. občanská společnost.
Klíčové kompetence:
• Kompetence k učení
vyhledává a třídí informace z textu, fotek a videí; propojuje současnost s historickou zkušeností; reflektuje vlastní učení (co už vím / co mi chybí).
• Kompetence k řešení problémů
analyzuje různé situace, zvažuje rizika a navrhuje kroky; posuzuje účinnost různých forem protestu.
• Komunikativní kompetence
srozumitelně formuluje a obhajuje názor (dopis postavě); naslouchá a reaguje bez zlehčování či ad hominem.
• Sociální a personální kompetence
uplatňuje empatii (role z „Jsem Rus“), zvládá emoce a tlak skupiny.
• Občanské kompetence
rozumí právům a odpovědnosti občana, rozlišuje zákonné/nezákonné formy protestu, chápe význam občanské angažovanosti a solidarity; respektuje lidskou důstojnost.
• Pracovní kompetence
plánuje práci (čas, role, zdroje), dotahuje výstupy, dodržuje pravidla bezpečné a etické práce s informacemi (citace, nepřebírání bez ověření).
• Digitální kompetence
rozpozná manipulační techniky online (emoční apel), ověřuje zdroje
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 261.79 KB | |
| 1.02 MB | |
| 103.07 KB | |
| 432.85 KB | |
| 126.05 KB | |
| 239.04 KB | |
| 241.94 KB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


