Anotace:
Lekce nabízí žákům možnost podívat se na závislosti méně jako na „chybu jednotlivce“ a více jako na jev, který ovlivňuje vztahy, rodiny i společnost.
Mnoho lidí nehledá látku – hledá úlevu, zapadnutí nebo cestu ven z tlaku, který neumí jinak zvládat nebo únik před nudou. Lekce pomáhá žákům pochopit souvislosti, rozpoznat předsudky a uvažovat nad tím, jakou roli může hrát každý člověk – kamarád, soused i občan.
Lekce není moralizující. Neříká „neber drogy“ – nabízí příležitost vidět celkový obraz, naučit se mluvit o těžkých tématech a zjistit, že pomoc existuje a má mnoho podob.
Cíle:
• podpořit porozumění, empatii a aktivní občanský postoj
• posunout vnímání závislostí z osobní roviny do širšího společenského kontextu
• ukázat, že prevence není zákaz, ale nabídka řešení, podpory a bezpečí
• naučit žáky přemýšlet o tom, jak oni sami mohou reagovat, když se s problémem setkají
Samostudium pro učitele:
Přednáška Mgr. Lukáše Vernera (psychoterapeut a rodinný terapeut)
Systém péče v oblasti návykového chovaní v ČR, trendy, prevence (Volonté)
https://www.youtube.com/watch?v=zSOeB2ghPQM
Přednáška Lukáše Vernera představuje systém péče v oblasti návykového chování v ČR a ukazuje, že závislost není morální selhání, ale způsob, jak lidé hledají úlevu od bolesti, nudy či stresu. Popisuje služby od prevence přes léčbu až po následnou péči a zdůrazňuje důležitost mezioborové spolupráce. Upozorňuje na aktuální trendy (HHC, kratom, online závislosti), i na limity systému – např. čekací lhůty nebo nízkou dostupnost péče. Zvláštní pozornost věnuje roli školy: bezpečný rozhovor, nemoralizování, včasná intervence a znalost možností pomoci.
| Příloha | Velikost |
|---|---|
| 302.31 KB | |
| 240.7 KB | |
| 333.1 KB | |
| 6.56 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.


