Anotace:
Tato lekce propojuje témata psychologie proces poznávání s praktickým využitím pravděpodobnostního myšlení při vyhodnocování informací (takže se dá použít i v hodině mediální výchově). Žáci si osvojí rozdíl mezi „kontextem“ a „pravděpodobností“ a pochopí, jak nás může emoční nebo příběhové pozadí – byť v dobré víře – zavádět k nesprávným závěrům.
Na konkrétních případech, jako je omyl forenzního experta v případu Mayfield, nebo příběh „kočky a sovy“, žáci odhalují rizika konfirmačního zkreslení – tendence vnímat svět tak, aby potvrdil naše očekávání. V závěrečné části si vyzkouší, jak zcela odlišné dojmy může vyvolat jedna zpráva – pokud se vynechá kontext, pokud se kontext nadsadí, nebo pokud se zapojí pravděpodobnostní uvažování.
Ukazuje se, že absence znalosti pravděpodobnosti je živnou půdou pro manipulaci, dezinformace i populistická sdělení. Dovednost číst zprávy i důkazy s vědomím statistických pravidel je dnes klíčovým nástrojem duševní hygieny i občanské odpovědnosti.
Lekce je rozvíjena ještě jednou aktivitou: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-jak-hodne-je-hodne-jak-malo-je-malo
Cíle:
• Žák rozlišuje mezi kontextem a pravděpodobností.
• Žák chápe, jak pravděpodobnost ovlivňuje vyhodnocování informací.
• Žák si uvědomí roli konfirmačního zkreslení a jeho rizika při interpretaci důkazů.
• Žák dokáže rozpoznat manipulativní práci s informacemi.
• Žák dokáže zformulovat zprávu různého typu – bez kontextu, s emocemi, s vysvětlením.
Samostudium pro učitele:
Halina Šimková je forenzní genetička s pestrou profesní dráhou – od farmacie a divadla až po 16 let praxe v Kriminalistickém ústavu Policie ČR. Je známá jako tvář pořadu Expertíza na Streamu a autorka knih Breviář forenzní genetiky a Kouzelný svět bakterií. Spolupracuje na projektech Československé společnosti pro forenzní genetiku i Centra pro bayesovskou inferenci 4BIN.
V přednášce ukázala, že forenzní analýza není neomylná a že důkazy je třeba hodnotit v kontextu. Nechyběly napínavé příběhy z praxe ani Bayesova věta jako naděje do budoucna. V závěrečné diskusi se podělila o profesní postřehy i osobní zážitky – třeba proč nesleduje krimi seriály nebo jak se k práci dostala.
https://www.youtube.com/watch?v=_jGH9DnTank
Klíčová slova:
pravděpodobnost, statistika, Bayesova inference, kontext, konfirmační zkreslení, důkaz, rozhodování
Klíčové kompetence:
• Kompetence k učení (porozumění pojmu pravděpodobnost)
• Kompetence komunikativní (formulace sdělení různou optikou)
• Kompetence sociální a občanské (kritické hodnocení zpráv a důkazů)
• Kompetence k řešení problémů (aplikace statistického uvažování)
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 342.08 KB |
![]() | 272.04 KB |
![]() | 7.61 MB |
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.