Jak hodně je hodně? A jak málo je málo? (Psychlogie, mediálka a český jazyk)

Anotace:

Lekce se zaměřuje na to, jak jazykové výrazy označující pravděpodobnost (např. „možná“, „asi“, „pravděpodobně“) vnímáme odlišně, přestože je běžně používáme. Pomocí praktických cvičení a reálných příkladů si žáci uvědomí, jak může jazyková nepřesnost ovlivnit porozumění, rozhodování a vnímanou důvěryhodnost informací. Zkusí si převádět vágní výrazy do číselného vyjádření pravděpodobnosti a chápat riziko zkreslení v různých sděleních.

Lekci může, ale nemusí předcházet: https://www.obcankari.cz/edukacni-material-kouzlo-pravdepodobnosti-aneb-mozny-lek-na-dezinformace

Cíle:

• Žáci pochopí, že běžná příslovce jako „možná“, „pravděpodobně“, „zjevně“, „asi“ jsou interpretována různě.
• Uvědomí si, jak jazyková vágnost může vést k nedorozumění.
• Seznámí se se základy pravděpodobnostního uvažování a významem kvantifikace.
• Kriticky zhodnotí jazyk médií a autorit.
• Prakticky si ověří, jak se míra nejistoty mění podle formy sdělení.

Samostudium pro učitele:

Halina Šimková je forenzní genetička s pestrou profesní dráhou – od farmacie a divadla až po 16 let praxe v Kriminalistickém ústavu Policie ČR. Je známá jako tvář pořadu Expertíza na Streamu a autorka knih Breviář forenzní genetiky a Kouzelný svět bakterií. Spolupracuje na projektech Československé společnosti pro forenzní genetiku i Centra pro bayesovskou inferenci 4BIN.
V přednášce ukázala, že forenzní analýza není neomylná a že důkazy je třeba hodnotit v kontextu. Nechyběly napínavé příběhy z praxe ani Bayesova věta jako naděje do budoucna. V závěrečné diskusi se podělila o profesní postřehy i osobní zážitky – třeba proč nesleduje krimi seriály nebo jak se k práci dostala.
https://www.youtube.com/watch?v=_jGH9DnTank


Klíčová slova:

pravděpodobnost, jazyková vágnost, příslovce míry, manipulace, dezinformace, kvantifikace, komunikace odborníků

Klíčové kompetence:

• Kompetence k učení (práce s nejistotou, kritické čtení)
• Kompetence k řešení problémů (rozhodování na základě dat)
• Kompetence komunikativní (schopnost přesného a věcného vyjadřování)
• Kompetence občanské (vnímání vlivu médií a autorit)

Doporučený věk:

13 +

 

YouTube video: 
HALINA ŠIMKOVÁ - Slepá místa kriminalistiky
HALINA ŠIMKOVÁ - Slepá místa kriminalistiky
PřílohaVelikost
PDF icon Metodika - Málo293.93 KB
Soubor PPT - Málo10.17 MB
cc by-nc-sa

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky