Prezentace

Vzdělávací balíček NATO

Vážené kolegyně a kolegové,
s potěšením Vám představujeme vzdělávací balíček NATO, který je navržen tak, aby obohatil výuku o klíčová témata mezinárodní bezpečnosti, historických souvislostí a aktuálních geopolitických výzev. Tento balíček propojuje výukové metodiky s odbornými přednáškami předních českých i zahraničních expertů. Jeho cílem je nejen rozšířit znalosti žáků, ale i podpořit jejich schopnost kritického myšlení a porozumění současnému světovému dění. Balíček obsahuje i odkazy na starší lekce, vytvořené pro vzdělávací portál Občankáři.

Balíček Korupce

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
představujeme vám nový vzdělávací balíček, který se věnuje korupci a jejímu vlivu na náš život, a to prostřednictvím konkrétních případů a analýz. V rámci balíčku jsme pro Vás připravili lekce doplněné odbornými přednáškami několika významných specialistů v oblasti protikorupčních opatření, whistleblowingu a lobbingu. Vzdělávací aktivity, které mají žákům ukázat reálné příklady, jak korupce ovlivňuje naši společnost, jsou dělené do 11 kapitol (Od nejednodušího k nejsložitějším tématům, VIVA Komenský!). Každá kapitola navíc obsahuje test, který usnadní ověřování znalostí žáků.
Když se v médiích mluví o korupci, co si představíte? Častokrát jsou to složité procesy, které ovlivňují nejen ekonomiku, ale i důvěru občanů ve státní správu. Tento balíček nabízí řadu nástrojů, jak toto téma přiblížit žákům a zapojit je do kritického přemýšlení o tom, jakou roli hrají zákony, lobbisté a aktivní občané v prevenci a odhalování korupce.

Hurá do kina: Útěk – filmová a literární analýza s důrazem na všímavost a odpovědnost (literatura, občanská výchova, třídnická hodina)

Jaké je správné řešení? Utéct, nebo zůstat?

Ponořte se do silného příběhu o odvaze, strachu a rozhodnutích, která mohou změnit život. Dvě varianty interaktivní lekce – s filmovou projekcí nebo bez – vám umožní prozkoumat téma útěku z různých úhlů pohledu.

Anotace:
Tato metodika propojuje filmovou projekci, literární rozbor a interaktivní aktivity k tématu útěku, všímavosti a společenské odpovědnosti. Žáci nejprve projdou reflexí na téma útěku, poté individuálně absolvují gamebook simulující rozhodování pod tlakem (opravdu jen vzdáleně). Po zhlédnutí filmu analyzují jeho dopady a srovnávají je s literární předlohou. V navazující lekci se zaměří na rozvoj všímavosti a aktivní zapojení do situací vyžadujících reakci.

Hledá se vůdce! (politologie, mediální výchova, sociologie, psychologie)

Jaké vůdce potřebujeme? A jaké chceme?

V posledních letech vidíme, jak se politické osobnosti jako Donald Trump nebo další pravicoví lídři profilují jako ochránci společnosti a tvůrci silného a stabilního vedení. Ale jaký je skutečný dopad těchto obrazů na naši společnost?

V rámci naší nové lekce se zaměříme na kritickou analýzu politických vůdců a jejich charismatického stylu vedení. Budeme zkoumat nejen to, jak tyto figury manipulují s emocemi veřejnosti, ale i jak reálně ovlivňují naše hodnoty a politickou orientaci. Kdy je obraz silného ochránce manipulační a kdy je pro společnost nezbytný? Jaké jsou výhody a rizika spojené s charismatickým vůdcovstvím? Tato lekce není o aktivismu, ale o výzvě k zamyšlení, jaký typ vůdce vlastně chceme. 

V prezenatci Typologie vůdců se zaměříme i na vůdce z fiktivních příběhů.

 

Jak by vypadal manifest futurismu dnes aneb Svůdnost ideologií (fašismus)

Anotace:

Lekce propojuje dějepis, literaturu a politologii v souladu s novými požadavky RVP (zatím jen v rámci probíhajících příprav), které podporují integraci mezioborových přístupů. Žáci budou analyzovat dobové texty, konkrétně Manifest futurismu a Manifest fašismu, aby porozuměli historickým kontextům a způsobům, jakým autoři těchto textů ovlivňovali své publikum. Oba texty budou zkoumány odděleně: futurismus jako umělecký směr, který reagoval na modernizaci a technologický pokrok, a fašismus jako politické hnutí, které ve 20. století formovalo evropskou historii.

Lekce rozvíjí schopnost analyzovat texty, porozumět historickým souvislostem a vnímat ideové konstrukce v širším kontextu. Zároveň posiluje schopnost formulovat vlastní myšlenky, diskutovat a tvořivě přistupovat k aktuálním společenským výzvám. Tato aktivita umožňuje žákům lépe pochopit ideologii fašismu, v čem mohla být pro tehdejší svět přitažlivá, což by mohla být cesta, jak se účinně bránit jejímu možnému opakování.

Obranyschopná demokracie (politologie, právo a mediální výchova). Balíček Ústavnost

Jaké jsou hranice svobody slova? Může demokracie omezovat projevy, které ji ohrožují? A kde leží tenká linie mezi ochranou demokratických hodnot a cenzurou? viz aktuální: Policie žádá o vydání Okamury. Útok na svobodu slova, prohlásil šéf SPD

Anotace:

Tato lekce se dotýká jednoho z nejvýznamnějších a zároveň nejdiskutovanějších témat moderní společnosti – svobody slova. Zaměřujeme se na osvětlení konceptu obranyschopné demokracie, který v Evropě vznikl jako reakce na zkušenosti z 20. století, zejména po hrůzách druhé světové války. Nejde nám o to, něco žákům podsouvat, zakazovat nebo říkat, co si mají myslet. Cílem je spíše ukázat, jak a proč se demokratické státy rozhodly svobodu projevu někdy omezit, aby mohly ochránit samotné základy svobody a rovnosti. Společně budeme diskutovat, analyzovat konkrétní příklady a hledat odpovědi na otázky, kde leží hranice mezi svobodou projevu a ochranou demokratických hodnot. Tato lekce je příležitostí vzdělat žáky o historických souvislostech a naučit je přemýšlet kriticky o tomto stále aktuálním tématu. Součástí je i vhled do legislativy ČR, SR, EU.

Indiáni v nás (lekce na kognitivní psychologii, socilogii i literaturu)

Anotace:

Lekce se zaměřuje na koncept symbolických světů. Určitě se Vám někdy stalo, že jste se dostali do hádky o politickém kandidátovi, umělci nebo klidně jen filmu. Pokud hádka měla dlouhého trvání a váš spoluhádající se vás nesnažil urazit, ale přesvědčit o vašem omylu. Je možné, že jste prostě jen obývali jiné symbolické světy, reprezentované jinými hodnotami, jinými pocity ze stejných jevů. Ano. Přesně o tom, je naše lekce. O tvorbě společných i vlastních symbolických světů, které mají tu sílu, že vypadají jako realita. Pojďte se s námi a vašimi žáky vydat za dobrodružstvím, za objevováním takových světů.
Pomocí proměny vnímání původního obyvatelstva amerického kontinentu Evropany si ukážeme, že nejde tak ani o pozorovaného, jako pozorujícího. Žáci si osvojí i další pojem z oblasti sociologie, a tím je sociální konstrukt. Prosím upravte si zadání tak, abyste zvládli i případnou diskuzi.

Proč se zrušily kojenecké ústavy aneb Co je teorie attachementu (mezi vývojovou psychologií a právem)

Anotace:

Aktivita je časově náročnější, ale vytváří souvislosti mezi jednotlivými vzdělávacími oblastmi, rodinné právo a vývojová psychologie. Cílem aktivity je propojení teorie attachementu s právními a ekonomickými aspekty náhradní rodinné péče, čímž se rozšíří rozhled žáků v interdisciplinárním pojetí.

Cíle:

• Porozumět důvodům zrušení kojeneckých ústavů v ČR a jejich nahrazení náhradní rodinnou péčí.
• Vysvětlit teorii attachementu a její význam pro zdravý vývoj dětí.
• Analyzovat dopady rané péče na vývoj mozku.
• Diskutovat o ekonomických přínosech investic do rané dětské péče.
• Podporovat kritické myšlení a schopnost žáků formulovat vlastní názory na téma

Jak učit o klimatické neutralitě

Anotace:

Lekce poskytuje učitelům metody a nástroje, jak efektivně učit o tématu klimatické neutrality. Zabývá se klíčovými pojmy, jako jsou emise, dekarbonizace a emisní povolenky, a propojuje je s aktuálními politickými a ekologickými výzvami, jako je Zelená dohoda pro Evropu. Žáci získají dovednosti potřebné k analýze dezinformací a hlubší porozumění ekologickým výzvám. Zároveň se žáci o ekologických výzvách učí mluvit pro ně blízkým jazykem, výše zmíněné pojmy si překládají.

AI a duševní zdraví

Anotace:

Lekce se zaměřuje na vliv sociálních sítí na duševní zdraví mladých lidí, přičemž se žáci zapojují do modelových situací, které jim ukazují, jak může interakce na sociálních sítích ovlivňovat jejich pocity úzkosti a neustálého stresu. Prostřednictvím těchto scénářů se učí rozpoznávat, jak různé faktory, jako je porovnávání s ostatními nebo čekání na zpětnou vazbu, mohou ovlivňovat jejich náladu a sebevědomí. V závěru žáci pracují s aplikací vytvořenou odborníky na duševní zdraví, která jim může pomoci v orientaci v prostoru džungle sociálních sítí.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky