Vzdělávací materiály

„Kdo pomáhá, když je doma těžko?“ – Úvod do sociálních služeb

Anotace:
Výuková lekce seznamuje žáky a žákyně s pojmem sociální služby a se základní orientací v systému pomoci dětem a rodinám v náročných životních situacích. Prostřednictvím modelových příběhů se žáci učí rozlišovat formální a neformální sociální podporu, porozumět roli klíčových institucí (OSPOD, SAS, školní poradenské pracoviště, PMS, neziskové organizace) a aplikovat tyto poznatky na konkrétní situace. Lekce klade důraz na praktickou použitelnost, prevenci stigmatizace a posilování důvěry v pomoc.

Závislosti jako společenský fenomén

Anotace:
Lekce nabízí žákům možnost podívat se na závislosti méně jako na „chybu jednotlivce“ a více jako na jev, který ovlivňuje vztahy, rodiny i společnost.
Mnoho lidí nehledá látku – hledá úlevu, zapadnutí nebo cestu ven z tlaku, který neumí jinak zvládat nebo únik před nudou. Lekce pomáhá žákům pochopit souvislosti, rozpoznat předsudky a uvažovat nad tím, jakou roli může hrát každý člověk – kamarád, soused i občan.
Lekce není moralizující. Neříká „neber drogy“ – nabízí příležitost vidět celkový obraz, naučit se mluvit o těžkých tématech a zjistit, že pomoc existuje a má mnoho podob.

Netolismus: Jak poznat, že mám svůj online svět ještě pod kontrolou?

Hodina seznamuje žáky s pojmem netolismus – závislostí na tzv. virtuálních drogách (internet, sociální sítě, online hry). Pomocí diskusí, storytellingu a skupinových aktivit žáci postupně objevují hlavní příznaky vznikající nelátkové závislosti, učí se odlišovat zdravé a rizikové používání internetu a zamýšlejí se nad vlastními návyky. Cílem je posílit digitální gramotnost, duševní hygienu a schopnost regulovat vlastní online chování.

Od pokuty k exekuci: Jak zastavit dluh včas

Hodina seznamuje žáky s příběhem Patrika, kterému se z jedné jízdy bez lístku stal dluh přes deset tisíc korun. Pomocí obrázků, příběhu a strukturovaného pracovního listu žáci postupně objevují, kde mohl Patrik svůj příběh zastavit, jaké kroky ignoroval a jak fungují pojmy jako předžalobní výzva, platební rozkaz, exekuce, srážky ze mzdy či promlčení.
Cílem je posílit finanční gramotnost, schopnost práce s úředními dopisy a odvahu vyhledat pomoc.

„Za vaši i naši svobodu“: lekce z minulosti, lekce pro současnost (Film Pan Nikdo proti Putinovi)

Lekce pracuje s filmem Pan Nikdo proti Putinovi.
Lekce žákům na konkrétních příkladech ukáže, jak vypadají znaky autoritářského režimu (kontrola médií, potlačování opozice, „jediná státní pravda“, tresty za jiné názory). Porovnáme komunistické Československo s dnešním Ruskem: začneme krátkou dobovou ukázkou (ministr vnitra František Kincl, duben 1989) a navážeme prací s ověřitelnými zdroji o Chartě 77 i současných formách občanského odporu v Rusku. Cílem není říkat, že „Rusové jsou oběti“. Cílem je pochopit, proč i malá, riziku vystavená a často rozptýlená skupina lidí dokáže ve společnosti dlouhodobě otevírat prostor pro změnu — stejně jako to dělala Charta 77 tehdy a dělají to dnešní ruští občanští aktivisté, ale v případě Ruska i partyzáni.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky