Vzdělávací materiály

Konspirační teorie jako vyšinutá forma sociální kritiky

Anotace:

Lekce vychází z přednášek a rozhovorů Jan A. Kozáka.
Lekce začíná krátkou diskuzí o tom, co žáci vědí o konspiračních teoriích, a následně se zaměřuje na analýzu konkrétního případu z videa (Akta X). Prostřednictvím hry na „tichou poštu“ si žáci zažijí, jak se informace zkreslují, a poté diskutují, jak podobné procesy fungují v šíření mýtů a konspiračních teorií. Žáci budou vedeni k analýze, jak se možné reálné obavy a problémy v konspiračních teoriích odrážejí, a zároveň budou zkoumat, jak zkreslené nebo lživé informace mohou přispívat k polarizaci společnosti a ztrátě důvěry. Líbí se mi výrok Jana Koháka, že extrému lze zabránit hýčkáním si svých kritiků i o něm lekce je.

Vzdělávací balíček Írán (geopolitika, kultura a zkušenost - mezinárodní vztahy)

Milí učitelé,
představte si, že se chystáte na dobrodružství do země, kde historie a modernita tancují v rytmu tisíciletých tradic a kde každý kousek vypráví příběh. A ne, nemusíte balit kufry, ani vyhledávat nejbližší letenky. Vaše cesta začíná tady a teď, v pohodlí vaší třídy či obýváku, díky našemu vzdělávacímu balíčku o Íránu.

Konformita

RVP: ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI: sociální struktura společnosti – sociální útvary, společenské instituce; sociální nerovnost,
sociální mobilita; jedinec ve skupině (vztahy, role, normy chování)

Anotace

Aktivita představí test konformity, který provedl Solomon Asch. Aktivitu lze realizovat v rámci hodin psychologie (sociální psychologie) a mediální výchovy. Zabývá se sociálním vlivem, konformitou.
Přikládáme část textu Adios, Španělsko - deník zpracovaný Lenkou Reinerovou: Příběhy této knihy jsou inspirovány skutečnými zážitky československých interbrigadistů, kteří bojovali ve španělské občanské válce (1936 – 1939). Přiložený text je možné použít kdykoliv během, před nebo po aktivitě. Krásně zrcadlí probírané téma.

Médea aneb Síla hněvu

V rámci aktivity pracujeme s textem Senekovy Medeji, na kterém si demonstrujeme základní charakteristiky stoické filosofie. Diskutujeme o emocích hněv, vztek a jejich projevech formou agrese, zabýváme se teoriemi vzniku agrese (psychoanalytická teorie, teorie sociálního učení). Představujeme si přístupy pozitivní psychologie jako možnost prevence před silně nelibými emocemi.

Právo na odpor

RVP: OBČAN A PRÁVO: právo a spravedlnost – smysl a účel práva, morálka a právo

Anotace: Žákům je prostřednictvím metodiky přiblíženo právo na odpor. Pracují s hrou Ovčí pramen.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky