Vzdělávací materiály

Konspirační teorie jako vyšinutá forma sociální kritiky

Anotace:

Lekce vychází z přednášek a rozhovorů Jan A. Kozáka.
Lekce začíná krátkou diskuzí o tom, co žáci vědí o konspiračních teoriích, a následně se zaměřuje na analýzu konkrétního případu z videa (Akta X). Prostřednictvím hry na „tichou poštu“ si žáci zažijí, jak se informace zkreslují, a poté diskutují, jak podobné procesy fungují v šíření mýtů a konspiračních teorií. Žáci budou vedeni k analýze, jak se možné reálné obavy a problémy v konspiračních teoriích odrážejí, a zároveň budou zkoumat, jak zkreslené nebo lživé informace mohou přispívat k polarizaci společnosti a ztrátě důvěry. Líbí se mi výrok Jana Koháka, že extrému lze zabránit hýčkáním si svých kritiků i o něm lekce je.

SRDCE MÁ SVÉ DŮVODY

Anotace:
Jednoduchá aktivita pro skupiny i jednotlivce na dvou příkladech zkoumá, jak může hudba emocionálně spojovat lidi a posilovat, nebo dokonce vytvářet jejich skupinovou identitu, a to v dobrém i ve špatném.
Pracuje s flashmobem z Katalánska (Óda na radost) a písní z muzikálu Cabaret (Tomorrow belongs to me) a měla by vést k zamyšlení nad tím, nakolik nás i v občanském či politickém rozhodování může podvědomě ovlivňovat emoce spojená s pocitem sounáležitosti.

Hurá do kina: Útěk – filmová a literární analýza s důrazem na všímavost a odpovědnost (literatura, občanská výchova, třídnická hodina)

Jaké je správné řešení? Utéct, nebo zůstat?

Ponořte se do silného příběhu o odvaze, strachu a rozhodnutích, která mohou změnit život. Dvě varianty interaktivní lekce – s filmovou projekcí nebo bez – vám umožní prozkoumat téma útěku z různých úhlů pohledu.

Anotace:
Tato metodika propojuje filmovou projekci, literární rozbor a interaktivní aktivity k tématu útěku, všímavosti a společenské odpovědnosti. Žáci nejprve projdou reflexí na téma útěku, poté individuálně absolvují gamebook simulující rozhodování pod tlakem (opravdu jen vzdáleně). Po zhlédnutí filmu analyzují jeho dopady a srovnávají je s literární předlohou. V navazující lekci se zaměří na rozvoj všímavosti a aktivní zapojení do situací vyžadujících reakci.

Podpora podnikavosti aneb Cesta z města

Lekce vznikla na základě přednášky ekonoma Aleše Roda. Klade si za cíl rozšířit obzory žáků zejména v ekonomicky slabších oblastech ČR či v regionech, kde se tradičně nedostává určité profese, služby, jako možnosti, jak podporovat podnikavost v žácích. Nápad vznikl ve chvíli, kdy moje neteř vytvářela na základní škole projekt na rozvoj podnikavosti. Vymyslely se spolužačkami létající kartáček, když jsem se ptala proč, řekla, radši se ani neptej. Nemohla s námi slavit narozeniny, než projekt dokončí. Vše probíhalo způsobem: cenu si vymyslím, koncového zákazníka už dávno mám.

V součtu se jednalo o kumulování nesmyslnosti. Nikomu nic nevyčítám, neslyšela jsem ani zpětnou vazbu paní učitelky a chápu, že při plném úvazku člověk někdy zadá ne vždy úplně smysluplnou práci. Lekce má sloužit jako podpora pro popsané situace. Víme, že podnikavost je v mnohých školách podchycena v rámci filosofie školy. V případě, že do takové školy nepatříte, budeme rádi, když v naší lekci naleznete inspiraci. Díky lekci máte možnost do světa podnikání spíše jen nakouknout, určitě netvoří komplexní způsob, jak začít podnikat. Je totiž důležité uvědomit si, že podpora podnikavosti vede žáky k vyšší sebedůvěře, ke schopnosti logicky myslet a řešit problémy, k inovacím a vyšší osobní odpovědnosti. Ne náhodou jsou právě tyto faktory charakteristické pro nejbohatší státy světa.

Proč se zrušily kojenecké ústavy aneb Co je teorie attachementu (mezi vývojovou psychologií a právem)

Anotace:

Aktivita je časově náročnější, ale vytváří souvislosti mezi jednotlivými vzdělávacími oblastmi, rodinné právo a vývojová psychologie. Cílem aktivity je propojení teorie attachementu s právními a ekonomickými aspekty náhradní rodinné péče, čímž se rozšíří rozhled žáků v interdisciplinárním pojetí.

Cíle:

• Porozumět důvodům zrušení kojeneckých ústavů v ČR a jejich nahrazení náhradní rodinnou péčí.
• Vysvětlit teorii attachementu a její význam pro zdravý vývoj dětí.
• Analyzovat dopady rané péče na vývoj mozku.
• Diskutovat o ekonomických přínosech investic do rané dětské péče.
• Podporovat kritické myšlení a schopnost žáků formulovat vlastní názory na téma

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky