Vzdělávací materiály

Jak volit v evropských volbách?

Z výzkumu Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik SYRI vyplývá, že „české učebnice zobrazují Evropskou unii, jejíž součástí jsme už dvě dekády, převážně pozitivně. Úlohy pro žáky jsou v učebních textech sice rozmanité, ale nepříliš analyticky zaměřené, a nevedou je tudíž ke kritické práci se zdroji informací. Vyplývá to z obsahové analýzy 22 učebnic a dalších didaktických materiálů pro oba stupně základních škol, kterou provedla Daniela Prokschová z Národního institutu SYRI a Sociologického ústavu Akademie věd ČR. Výukové materiály by podle ní měly více vést žáky ke kritické reflexi a podpořit schopnost utvořit si na Evropskou unii vlastní názor.“
https://www.syri.cz/tiskove-zpravy/ucebnice-popisuji-eu-kladne-nerozvijeji-vsak-prilis-kriticke-mysleni-a-opomijeji-budouci-vyzvy

Aby nedošlo k mýlce. Ani výukový materiál, který nabízíme, přímo nepodporuje schopnost utvořit si na Unii vlastní názor, ale určitě přispívá k uvědomění si toho, co znamená být občanem s právem volit.

Ohlédnutí za volbami v USA - vzdělávací balíček + videa z Letní školy Občankářů (U nás v Americe)

Balíček obsahuje dvě lekce určené přímo do hodin k tématu Volby v USA, každá lekce je doplněna přednáškou odborníka (viz přílohy). Přednáška slouží k samostudiu, primárně je určená učitelům, ale link lze zaslat i žákům. Doporučujeme přednášku zhlédnout, jelikož učitelům zajistí možnost s žáky o tématu diskutovat více do hloubky. V odkazu najdete i videa z Letní školy Občankářů, kde jsme se jeden den věnovali tématu současné Ameriky (U nás v Americe), naleznete zde i prezentace vytvořené přednášejícícmi (Jan Charvát: Radikalizace v USA: Krajní pravice, krajní levice, QAnon; Jan Beneš: Migrace v USA; Jana Sehnálková: Jak se volí americký prezident?)

Kde balíček užiji?

ZSV: politologie – volby, mezinárodní vztahy – role prezidenta USA v mezinárodních vztazích, sociologie - role médií v průběhu voleb, mediální výchova - předvolební debaty, anglický jazyk- volby v USA

Emoce: strach a bolest

Dali vám někdy k večeři na adaptačním kurzu čočku? Nám ano. Výsledkem bylo, že si nás s kolegou děti v hojném počtu volali k postýlkám, že je bolí břicho. Kolegové z policejní školy, kteří s námi gympláky tehdy budovu adapťáku sdíleli, nám řekli, že jejich žáci podobné problémy nemají a pokud ano, své učitele nevolají. K bolesti a jiným neduhům mají totiž jiný přístup.

Co je to vlastně bolest a proč by se o ní mělo učit, vyplyne z nabízeného materiálu.

Emoce: strach

Letos se nám poprvé v průběhu ústních maturit ze společenských věd rozbrečeli tři studenti. Pro mě to je další důkaz toho, jak se lockdown podepsal na duševním zdraví mladých lidí. Nabízíme vám proto jednu lekci z oblasti péče o duševní zdraví. Možná ji zařadíte nejen při výuce psychologie, protože v rámci školství by péče o duši měla dostat svůj prostor. Nemyslíte?

Jak ukazuje nepodařená revize RVP pro základní vzdělávání, MŠMT si to nemyslí. Redukuje už tak notně krouhnutý počet hodin občanské výchovy ve prospěch programování. Ještě že se děti mohou zregenerovat v hudebce a výtvarce. Jejda! Vždyť tam ministertvo školství také škrtalo počet hodin!

Učení - podmiňování - klasické/operantní

Prohlédněte si materiál zařaditelný do výuky o učení.

První video ukazuje klasické podmiňování - 1min55.

Druhé vysvětluje rozdíl mezi klasickým a operantním podmiňováním - 4min12. Pro lepší pochopení k němu můžete využít návodných otázek:

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky