Výchova ke zdraví

Závislosti jako společenský fenomén

Anotace:
Lekce nabízí žákům možnost podívat se na závislosti méně jako na „chybu jednotlivce“ a více jako na jev, který ovlivňuje vztahy, rodiny i společnost.
Mnoho lidí nehledá látku – hledá úlevu, zapadnutí nebo cestu ven z tlaku, který neumí jinak zvládat nebo únik před nudou. Lekce pomáhá žákům pochopit souvislosti, rozpoznat předsudky a uvažovat nad tím, jakou roli může hrát každý člověk – kamarád, soused i občan.
Lekce není moralizující. Neříká „neber drogy“ – nabízí příležitost vidět celkový obraz, naučit se mluvit o těžkých tématech a zjistit, že pomoc existuje a má mnoho podob.

72 hodin aneb Jak se připravit na krizové situace

Následující lekce je první vlaštovkou v připravovaném tématu krizové komunikace: 

Před pár dny nám do schránky dorazila příručka „72 hodin. Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout“ od Ministerstva vnitra. Vzhledem k tomu, že mi je téměř padesát a podobný materiál jsem dostala poprvé, jsem si ho zodpovědně přečetla.

Překvapilo mě ale, že z celé rodiny jen já. Nevím, jak jsou na tom ostatní lidé, ale pro jistotu jsem připravila několik aktivit k tématu pro žáky základních a středních škol. Jak se to říká? Kdo je připraven, je připraven.

Akademie věd - IV. vzdělávací balíček

Filosofie jako nástroj k objevování světa

Čtvrtý vzdělávací balíček, který vznikl ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR, přináší sedm nových témat spojujících svět odborného bádání s praxí učitelů. Cílem je nabídnout učitelům nástroje, jak vést s žáky hlubší debatu o světě, společnosti, technologiích a hodnotách – bez složité teorie, zato srozumitelně, hravě a s jistotou odborné kvality.

Závislosti a duševní pohoda

Závislost na telefonu, závislost na internetu. Do jaké míry se týkají vašich žáků? Nechte je udělat si test, zamyslete se nad prevencí závislostního chování a využijte některý z tipů z prezentace, kterou vám nabízíme. A že jich tam je:)

Emoce: strach a bolest

Dali vám někdy k večeři na adaptačním kurzu čočku? Nám ano. Výsledkem bylo, že si nás s kolegou děti v hojném počtu volali k postýlkám, že je bolí břicho. Kolegové z policejní školy, kteří s námi gympláky tehdy budovu adapťáku sdíleli, nám řekli, že jejich žáci podobné problémy nemají a pokud ano, své učitele nevolají. K bolesti a jiným neduhům mají totiž jiný přístup.

Co je to vlastně bolest a proč by se o ní mělo učit, vyplyne z nabízeného materiálu.

Emoce: strach

Letos se nám poprvé v průběhu ústních maturit ze společenských věd rozbrečeli tři studenti. Pro mě to je další důkaz toho, jak se lockdown podepsal na duševním zdraví mladých lidí. Nabízíme vám proto jednu lekci z oblasti péče o duševní zdraví. Možná ji zařadíte nejen při výuce psychologie, protože v rámci školství by péče o duši měla dostat svůj prostor. Nemyslíte?

Jak ukazuje nepodařená revize RVP pro základní vzdělávání, MŠMT si to nemyslí. Redukuje už tak notně krouhnutý počet hodin občanské výchovy ve prospěch programování. Ještě že se děti mohou zregenerovat v hudebce a výtvarce. Jejda! Vždyť tam ministertvo školství také škrtalo počet hodin!

Obchod se zdravím

Aktivita se zaměřuje na obchodníky se zdravím. V rámci pracovního listu si žáci procházejí různé texty zaměřené na mastičkáře v nejhorším smyslu tohoto slova, tedy šarlatány a fušery. Aktivita pracuje s dokumentem ČT Infiltrace: Obchod se zdravím.

Filmový dokument o inkluzi neslyšících

Nezisková organizace provozující vzdělávací portál DAAcademy.org zaměřený na filmovou výchovu a využití filmů ve výuce na středních školách nabízíme zdarma online české i zahraniční filmy a výukové materiály. Snaží se všemi možnými kanály dostat filmy a materiály k pedagogům středních škol a jejich žákům.

Věda a etika

Bolí vás zuby? Nechte žáky pracovat  a vy se dívejte z okna.

O nás

Jsme učitelé, kteří se rozhodli přispět ke zvýšení prestiže svého oboru. Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd jsme založili především proto, že nechceme být nadále pasivními diváky častých a ne vždy koncepčních změn, které se v našem oboru dějí.

Adresa

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Gymnázium Sázavská
Sázavská 830/5
120 00 Praha 2

Archivováno
Národní knihovnou České Republiky